Konference o roli tištěných médií ve vzdělávání, kterou organizovala Unie vydavatelů, měla jako jeden z cílů zmapovat současnou situaci „starých médií“ mezi mládeží, školami i rodiči.
Důležitým faktorem zhodnocení současné situace nebyla samotná frekvence čtení a velikost čtenářské základny, ale i fakt, že dnešní čtenář málokdy ověřuje zdroje zpráv. Vzhledem k vzrůstajícímu množství konspiračních webů a nekvalitního obsahu na internetu to je kámen úrazu. „Mládež by se měla vzdělávat v tom, aby uměla rozeznat, co je dobrou informací, a vyhledávat si zdroje,“ uvedl pro MAM Josef Šabl’a, ředitel Unie vydavatelů. V zahraničí existují stovky projektů podporujících gramotnost mládeže, poznamenal při svém projevu. Dle zapojených psychologů chybí i ochota samotných rodičů předčítat svým dětem. S tím souhlasil i Jan Tuček, ředitel agentury STEM/MARK, který vidí jeden z hlavních problémů v tom, že dětem rodiče raději pustí televizi.
Co dělat pro to, aby čtení bylo sexy?
Zajímavá řešení na základě aktuálních výzkumů nabídla Eliška Sovová a Kristýna Fischerová, garantky projektu Čtenář ze společnosti Scio. „Děti, které čtou pro radost, dosahují lepších výsledků,“ představila jednu z hypotéz Eliška Sovová.
Projekt, který běží od roku 2009, dosud fungoval pro testování a sběr dat. Společnost došla k závěru, že mládež má zájem o jiné žánry, než učitelé předpokládají. Cestu ke zlepšení tak vidí například v poskytnutí databáze pestré škály knih učitelům. „Myslíme si, že povinná literatura je zastaralý dokument, který by se měl aktualizovat,“ zaznělo. Dalším návrhem bylo inspirovat se přístupem některých knihkupectví, která se čtenáři komunikují a motivují je na sociálních sítích.
Součástí představené koncepce Scia je připravovaný web www.svetgramotnosti.cz, jehož spuštění je naplánováno na začátek října. Bude na něm databáze knih a rozhraní pro testování úrovně gramotnosti čtenáře. Složitost testů se bude průběžně odvíjet od správnosti odpovědí. Z výsledku bude vyhodnocena doporučená četba.