Tak tuto otázku si s kolegy kladu již několik let. Asi každý PR manažer zažil situaci, kdy účast novinářů na tiskovce nebo neformálním setkání nesplňovala jeho či klientovy představy. Několikrát jsem se se svými kolegy a lidmi z branže bavil o tom, že účast na akcích pro novináře má v posledních letech klesající tendenci.
Čím to je? Tak jako v jiných oborech i v médiích došlo v posledních letech k řadě změn. Tou klíčovou je zeštíhlení redakcí a skutečnost, že majitelé médií od novinářů očekávají větší výkon, co se týče počtu článků či reportáží. Novinářům proto mnohdy nezbývá čas na to, aby na tiskovku mohli dorazit, a často tak preferují jen zaslání tiskových materiálů po konferenci. Proto čím dál tím více klientů a agentur od tiskových konferencí či neformálních setkání ustupuje a s novináři komunikuje jiným způsobem, než tomu bylo standardně před 10 či 15 lety. Jednoznačně dominuje e-mailová a telefonická komunikace.
Moc dobře si vzpomínám na své první neformální setkání s novináři u příležitosti představení nového mýdla nejmenované značky před 14 lety, kdy jsme na akci mohli uvítat téměř 40 novinářů, a podotýkám z relevantních médií. Většina kolegů mi dá za pravdu, že dnes se jim o takové účasti na podobné akci může jen zdát.
Úkolem píáristů je proto pečlivě zvažovat, k jakému tématu tiskovou konferenci nebo neformální setkání zvolit/nezvolit, a umět tuto skutečnost odargumentovat nadřízenému či klientovi. Tím se pak v mnoha případech vyvarujeme nepříjemností a vysvětlování klientovi, proč nám na akci dorazil mizivý počet novinářů.
Osobně si myslím, že tiskové konference úplně nevymizí ani za deset let a nenahradí je ani on-line konference. Budou však převládat u témat politických, ekonomických a odborných. Co se týče představení nových produktů a služeb klientů většiny PR agentur, předpovídám i nadále zesilující trend realizace osobních schůzek, menších pracovních skupin nebo distribuce zásilek obsahujících tiskovou zprávu a prezentovaný produkt, popř. nějaké kreativní zpracování v tzv. direct mailu.
Tomáš Il’ko, managing partner agentury Double-U PR.