1. Ministři nebudou smět podnikat v médiích

Poslanci schválili zákon o střetu zájmů, který členům vlády kromě jiného zakáže provozovat rozhlasové a televizní vysílání a vydávat periodický tisk. Zákon přezdívaný lex Babiš vznikl v reakci na podnikatelské aktivity ministra financí z hnutí ANO. Fakt, že vlastní mediální dům Mafra nebo rádio Impuls, už v minulosti kritizovali poslanci napříč koalicí i opozicí. Samotný zákon musí ještě projednat Senát a podepsat prezident, pokud ale projde, bude se vztahovat už na členy příští vlády. Ti se budou muset do dvou měsíců od nástupu do vládní funkce vzdát aktivit v oblasti médií. „Oligarchové si budou muset vybrat: buď členství ve vládě, nebo dotace, veřejné zakázky a vlastnictví médií,“ okomentoval schválení zákona na svém twitterovém účtu premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Narážel tak i na další část nové legislativy, která zakáže firmám, které vlastní nebo v nich mají podíl členové kabinetu, žádat o dotace nebo se ucházet o veřejné zakázky. Andrej Babiš chce počkat na to, jak zákon projde Senátem i prezidentskou kanceláří. Poté se chce o dalším postupu poradit se svými právníky. Prohlásil ale, že nerozumí upírání svého základního práva něco vlastnit. „Jsou to zoufalci, kteří nevědí, jak funguje svět,“ reagoval Babiš, když sledoval hlasování poslanců na obrazovce v předsálí sněmovny. Podle ústavního právníka Jana Kysely je ale logické, že se zákon řeší teď – před příchodem Babiše do politiky a vlády nikoho nenapadlo, jaké riziko představuje kumulace ekonomické, mediální a politické moci.

Andrej Babiš si hlasování poslanců o novém zákonu fotil na mobil.
Foto: ČTK

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-25

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-25

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Cannes Lions 2025
Cannes Lions 2025
Náborové kampaně

MAM Exkluzivně v časopise

Barbora Průša
Julie Hobsbawm
Šárka Hamanová
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
alzaAds_nový web-otvírák - 2025-06-05T135103
tesco_hlavni
buresova_WPPmedia
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
alzaAds_nový web-otvírák - 2025-06-05T135103
tesco_hlavni
buresova_WPPmedia