Mediální agentura ZenithOptimedia letos v červenci zveřejnila výsledky svého celosvětového průzkumu, který ukázal, že průměrný dospělý Čech je denně vystaven 37 různým reklamním sdělením. Jedno pomalu splývá s druhým. Jak se odlišit?
Inspiraci můžeme hledat v zemích, odkud k nám se zpožděním chodí všechny oborové trendy. Také v tomto případě cestu ukazují trhy, na nichž je přesycení reklamou ještě vyšší než u nás. V dnešní příloze proto popisujeme hlavně zkušenosti z Velké Británie, která v citovaném žebříčku suverénně vede pořadí evropských států. Vždyť průměrný Brit vidí šestkrát víc reklam než průměrný Čech.
Britské reklamní společnosti vsadily v outdooru na programatiku a co možná nejpodrobnější segmentaci. Čím dál více přizpůsobují kampaně v reálném čase porovnáváním obřích databází plných dat o cílových skupinách a snaží se každému konzumentovi zajistit unikátní zážitek. Zadavateli naopak mohou garantovat podstatně lepší efektivitu investic. V ideálním případě vidí každý člověk „svou“ verzi reklamy šitou na míru jeho demografickým, sociologickým a geografickým vlastnostem.
Základem úspěchu jsou digitální obrazovky napojené na kamery a různé druhy čidel. Kombinace dat připomíná scénáře filmů z budoucnosti: kamery rozeznávají obličeje i poznávací značky aut, čidla počítají projíždějící vozidla a procházející chodce, reagují na počasí… Konkrétní nástroje jsou pak výsledkem dlouhodobého vývoje a patří mezi nejstřeženější firemní know-how.
Konkurenční výhodou totiž není prostá cena, ale výsledek, který za ni dokážete zajistit.
Nejlepším poskytovatelem dat je příroda. Billboard propagující před pár lety v Aucklandu server o počasí ani nepotřeboval počítač. Stačilo, aby v něm prostě byla díra.
Foto: Young & Rubicam NZ