Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Rudé nosy většina majitelů outdoorových ploch odmítla. Mohou porušovat zákon

Téměř na třiceti billboardech napříč republikou se objevili poslanci s červenými klaunskými nosy. Původně měla být kampaň neziskovky Rekonstrukce státu na plochách velkých reklamních společností a doplňovat ji měly menší plakáty. Obojí ale padlo. Vizuály kampaně „Zatmívači“, která upozorňuje na politiky žádající o výjimky z povinného uveřejňování smluv, většina majitelů venkovních reklamních ploch i mediálních agentur odmítla. Jako důvod uváděli obavy z porušování zákona.

„Dospěli jsme k názoru, že požadovaný motiv kampaně je v rozporu se zákonem o regulaci reklamy,“ sdělila pro MAM například společnost BigMedia. Odvolává se konkrétně na druhý paragraf. V něm mimo jiné stojí, že reklama nesmí napadat politické přesvědčení. Dvacet osm vizuálů nakonec vylepilo několik drobných regionálních společností.

Padesát plakátů vylepila společnost Rengl, podle Rekonstrukce státu je ale o den později nechala bez náhrady přelepit. Se zástupcem firmy se do uzávěrky nepovedlo spojit.

Reklama
ČEZ

Co právník, to názor

Právníci se neshodnou, jestli kampaň skutečně porušuje zákon. „Existuje zde riziko, že klaunský nos už překračuje přiměřenou formu veřejné prezentace kritických údajů. Při případném sporu by mohl soud konstatovat, že tato forma politické reklamy zasahuje do osobnostních práv Jana Bartoška, neboť snižuje jeho důstojnost,“ míní Michal Škudrna z právní kanceláře Hartmann, Jelínek, Fráňa a partneři.

Daniel Továrek z kanceláře Svoboda, Chlumská, Chrůma a partneři má však jiný názor. „Vyobrazení politika s červeným nosem je dle mého názoru v mezích přípustné karikatury,“ říká a dodává, že politici jsou jako veřejně činné osoby povinni snést vyšší úroveň veřejné kontroly a kritiky. Zároveň ale podotýká, že vnímání případu dotčenými politiky a zejména soudem se může lišit.

Do kontroverzní kampaně se Rekonstrukce státu pustila po konzultaci s kreativním ředitelem studia Remembership Martinem Charvátem. Ten upozorňuje, že české zákony zohledňují jenom reklamu ve spojení s komerčními účely. Problém podle něj nebyl ani s etikou. „Je to na hraně etických pravidel, zhruba jako každá politická reklama,“ tvrdí.

Druhá fáze kampaně, která se objeví v září – před druhým čtením zákona i krajskými volbami -, už ale plánuje mírnější vizuály, které na jednom plakátu ukážou dva politiky z jedné strany, vždy s kladným a negativním postojem ke zveřejňování smluv.

Jeden ze čtyř vizuálů kampaně Rekonstrukce státu. V tom, jestli porušují, nebo neporušují zákon, nemají jasno ani právníci.
Foto: Rekonstrukce státu

Reklama
Abovalve
Reklama
Know
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024
Vstupní body do kategorie
LiDay 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)