Blokování digitální reklamy ohrožuje poskytování obsahu na internetu. Příjem z reklamy je pro naprostou většinu mediálních domů zásadní. Řeší proto, jak blokování čelit, ale na druhou stranu si uvědomují, že musí udělat vstřícné kroky k uživatelům, kteří se pro filtrování reklamy rozhodli.
Mezinárodní organizace IAB například loni v říjnu doporučila, aby digitální reklama byla lehká, zašifrovaná, s možností volby a neobtěžující (tzv. princip LEAN). K iniciativě se hlásí i české Sdružení pro internetový rozvoj, které na speciálním mikrowebu Neblokujte reklamu šíří osvětu o důsledcích blokování, jež vede ke zhoršení kvality obsahu.
České důvody se od světa neliší
Podle červnových dat Reuters Institutu blokuje reklamy 21 procent české internetové populace. Jako hlavní důvod respondenti uváděli množství reklam, 75 procent dotázaných si AdBlock nainstalovalo právě kvůli jejich přívalu. Hned poté následují obavy o soukromí a snaha o urychlení načítání webových stránek. Pro třináct procent Čechů je rozhodující, že si blokováním reklam šetří balíček dat u svého operátora. Podobná situace je i jinde ve světě, jen v Nizozemsku vadí uživatelům víc ztráta soukromí než množství inzerce.
Anketa, kterou v českém vysokoškolském prostředí uspořádal student Vysoké školy ekonomické Tomáš Komárek, potvrdila, že ani mladí Češi se svými výhradami od uživatelů ve světě moc neliší. V dubnu na Komárkovy otázky odpovědělo 1222 respondentů ve věku od 16 do 34 let. Naprostou většinu jich tvořili studenti vysokých škol. „Zkoumáním fenoménu blokování jsem se zabýval v posledním roce,“ přibližuje Komárek. „Výzkum odhalil i pozitivní trendy. Více než polovina respondentů připustila, že vypíná blokovací nástroje na vybraných webových stránkách,“ dodává autor ankety, kterou uspořádal jako podklad pro svou bakalářskou práci.