Když se řekne etnografický výzkum, vybaví se vám domorodé kmeny a cestovatel, který si zapisuje poznatky do sešitu? Ano, tak probíhalo etno před více než sto lety. Teď ale ve výzkumu vládnou úplně jiné trendy. Výzkumníci respondenty v jejich prostředí nenarušují, ale snaží se jim maximálně přizpůsobit. Zapojují co nejvíce moderních technologií, díky nimž získávají ještě více insightů.
Prostor tak dostávají mobilní deníčky, do kterých respondenti mohou zaznamenat například zkušenosti z restaurace nebo s novým modelem auta.
Jaká technologie vládne při výzkumu rozhodování zákazníků přímo na místě prodeje? „Při výzkumu nakupování sezonních produktů přímo v prodejně se osvědčily tzv. Spy Glasses, které zaznamenávají, kam přesně se nakupující dívá. Nejen že tyto záznamy slouží při analýze, ale navíc z nich sestříháme videa s nejzajímavějšími momenty, která jsou velmi oblíbená u klientů. Tento sestřih doplňujeme i nahrávkami z mobilu, které pořídí moderátor v průběhu asistovaného nákupu,“ doplňuje Eva Veisová, executive director kvalitativního oddělení, Ipsos UU.
Další technika je na pomezí mezi etnem a skupinovou diskusí: je to on-line blog, do kterého se zapojí respondenti z celé země a sdílejí zkušenosti třeba s pořizováním hypotéky. Blogy se nejvíce hodí pro dlouhodobé sledování rozhodovacích procesů.
Více na http://www.ipsos.cz/ipsos-uu/