Reklama
Megaboard

České e-shopy vidí budoucnost optimisticky, chystají se ve velkém expandovat

Zhruba 40 procent českých e-shopů plánuje vstup na zahraniční trhy. Nejčastěji tím myslí Slovensko, další volbou jsou pak státy jako Bulharsko, Ukrajina nebo Rumunsko. Vyplývá to z průzkumu asociace ADMEZ ve spolupráci se společnostmi Zásilkovna a DPD, kterého se zúčastnilo přes čtyři sta českých e-shopů. Nejčastěji přitom podnikají v oblasti dětského zboží (23 procent) a sortimentu pro dům, byt a zahradu (21 procent).

„Český e-commerce je složen spíše z řady menších subjektů než z několika obřích e-shopů, které ovládají trh. Konkurenceschopnost nově vzniklých subjektů je tak velmi dobrá, na rozdíl od západoevropských zemí (Francie, Anglie, Německo), kde je nasycení trhu obrovské. Tuzemské e-shopy mají stále poměrně velký prostor pro růst a expanzi,“ okomentovala výsledky Simona Kijonková, zakladatelka logistické společnosti Zásilkovna.cz.

Data z výzkumu také ukazují, že největší příležitost pro svůj růst vidí e-shopy v nových komunikačních kanálech a rozšíření produktových segmentů. Nejvíce se internetové obchody obávají legislativních a daňových změn, konkurence jim až tak velký strach nenahání.

Kamenné pobočky v plánu nejsou

E-shopy se nechystají rozšiřovat podnikání o standardní prodejny. On-line svět pro ně představuje jistotu. „Téměř polovina e-shopů uvedla, že nemají a rozhodně ani neplánují mít v budoucnu svoji kamennou pobočku. Polovina takovou prodejnu má, ale už nehodlá otvírat další. A jen osm procent účastníků průzkumu plánuje otevírat kamenný obchod,“ dodává Zuzana Lhotáková, marketingová manažerka ze společnosti SAS Institute, která analyzovala výsledky výzkumu.

E-shopy více přemýšlejí o tom, jak navázat dlouhodobé vztahy se svými zákazníky. Asi polovina dotázaných buď má, nebo se chystá zavádět věrnostní program. Většinou půjde o různé formy slev či zvýhodnění, které udělají z jednorázového zákazníka trvalého. Dá se tedy předpokládat, že věrnostní programy budou čím dál běžnější součástí internetového obchodování.

Pětina e-shopů doručuje týž den

Jasnou vizi mají tuzemské e-shopy i v oblasti dopravy svého zboží koncovým zákazníkům. Nejoblíbenější jsou outsourcovaná výdejní místa, která využívá 60 procent obchodů. Dalších 10 procent má spolupráci s nimi v plánu a pouze pětina se touto cestou nechystá vydat.

Zlepšila se i rychlost přepravy zboží. Šedesát procent oslovených internetových obchodů doručuje zboží do druhého dne, pětina do dvou dnů a nejrychlejší je další pětina e-shopů, která zvládá doručit zboží zákazníkům ještě v den přijetí objednávky.

Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-03

MAM Exkluzivně v časopise

Jan Patawa, MV ČR
David Klimeš, NFNZ
Domi Alagia, DVTV

MAM Téma čísla

gaming_rytir_iStock_nový web-otvírák (50)
2025
Téma Ročenky 2024
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

WEB_normal(10)
Souboj spotů osmifinále 2024
MAM Souboj spotů 2024 finále
MAM Souboj spotů 2024 semifinále
WEB_normal(10)
Souboj spotů osmifinále 2024
MAM Souboj spotů 2024 finále
MAM Souboj spotů 2024 semifinále