Často vídáme statistiky reachů jednotlivých médií pro různé cílové skupiny nebo žebříčky ratingů pořadů, málokdy však máme možnost se podívat, kolik času reálně konzumací médií Češi tráví. Median proto analyzoval data adMeter za období 1. kvartálu 2016, aby zjistil, jak vypadá průměrný mediální den v České republice, a výsledky jsou více než zajímavé.
Od rána až do večera
Průměrný Čech stráví denně s médii téměř sedm hodin. Pro vybrané cílové skupiny, například ženy, lidi se základním vzděláním a především starší věkové kategorie, je číslo ještě mnohem vyšší. Pro jiné, například nejmladší věkové kategorie, ale i výrazně nižší.
Crossmediální pohled na tzv. „average time spent“ ukazuje, že u nás dominuje sledovanost televize, které se lidé věnují v průměru čtyři a čtvrt hodiny. Poslechem rádia potom stráví zhruba hodinu a půl a stejný čas věnují internetu. Nezanedbatelný je více než půlhodinový překryv, kdy Češi zároveň sledují TV a „surfují“ na internetu.
V různých cílových skupinách se zmíněné ukazatele pochopitelně mění. Například mladí ve věku 15-24 let stráví u televize pouze dvě hodiny, zatímco časem stráveným na internetu se rovnají průměru celé republiky.
Pohled na hodinový profil času stráveného s českými médii ukazuje, co známe z ratingových křivek jednotlivých mediálních výzkumných měn. V ranních hodinách silně nastupuje poslech rádií, postupně doprovázený návštěvou internetu, zatímco večerní čas patří především sledování televize. Již zmíněný multiscreening, tedy simultánní konzumace TV a internetu, má svůj vrchol v období televizního primetimu.
Zatímco sledováním televize mimo domov stráví průměrný Čech zhruba čtvrthodinku ku čtyřem hodinám sledování doma, u rádií se jedná téměř o polovinu celkového času stráveného poslechem.
Bourání hegemonie
Median rovněž sestavil crossmediální žebříček top 5 médií podle času stráveného konzumací jednotlivých kanálů v různých sociodemografických cílových skupinách. U většiny cílových skupin je patrná dominance tří největších českých televizních stanic a mění se v zásadě jen pořadí na druhém a třetím místě, nicméně u vybraných cílových skupin televizní hegemonii nabourávají i ostatní mediatypy. Například u nejmladší věkové kategorie se na druhou a třetí příčku zařadily Facebook, resp. YouTube. Do top 5 pro lidi od 45 let patří i rádio Impuls a pro nejstarší Čechy také kanály ČT24 nebo TV Barrandov.
Data ukazují, že Češi jsou konzumaci médií poměrně hodně nakloněni. Pochopitelně nedosahujeme takových hodnot jako například ve Spojených státech, ale přesto stráví Češi s médii téměř třetinu dne.
Český mediální trh je v mezinárodní perspektivě specifický. Panuje zde poměrné nízká fragmentace jednotlivých mediatypů a silná hegemonie několika málo kanálů, které jsou schopny, pokud jde například o reklamu, oslovit několika spoty v krátkém časovém období vysoké procento populace. Přesto je v delší časové perspektivě patrný mírný trend k poměrům běžným na vyspělých mediálních trzích, kde je mnohem širší nabídka mediálních kanálů, a tudíž i větší konkurence v boji o share na trhu.
Autor je analytik a marketingový ředitel projektu adMeter ve společnosti Median.
Kolik času stráví Češi denně u různých médií? S více než čtyřmi hodinami vede televize.