Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

S Levným elektrem je nejspíš konec

Od konce června uživatelé, kteří navštíví e-shop LevneElektro.cz, najdou místo internetového obchodu jen omluvné prohlášení majitele Petra Václava mladšího o „dočasném“ přerušení činnosti. Bezprostřední příčinou je zmrazení prostředků společnosti ze strany státu. „Není pravda, že Finanční správa zrušila i činnost e­-shopu, jak se psalo v médiích. Bylo to rozhodnutí firmy. Finanční správa nám ale zabavila veškeré finanční prostředky a těžko můžete přijímat platby za nové objednávky na zboží, když nemáte ani peníze na to, ho doručit,“ řekl MAM Ondřej Liška, dřívější marketingový ředitel provozovatele e-shopu, společnosti Elektra PV. Ve firmě už dnes nepracuje.

Chodili k nám jako do pokladny

Podle vyjádření majitele vznikl problém kvůli přenesené daňové povinnosti (situace, kdy při poskytnutí zboží nebo služeb nepřiznává DPH prodejce, ale odběratel). Proti tomu se však Finanční správa nebývale ostře ohradila: „Je naprosto a zcela nemožné, aby se jakýkoliv plátce dostal do tak vážných problémů, jak je ve vyjádření společnosti naznačováno, právě kvůli reverse charge.“

„Sám bych uvítal veřejnou publikaci listinných informací, abychom všichni zjistili, co se stalo. Pro celý tým to byl doslova šok,“ vzpomíná na atmosféru ve firmě Liška. Zároveň zdůrazňuje, že 90 procent zboží na Levném elektru pocházelo od oficiálních českých distributorů a zbylých 10 procent od prodejců, se kterými standardně obchodují i konkurenti. Co tedy mohlo e-­shop položit? „Reverse charge se nevztahuje jen na dodavatele, ale i na odběratele,“ doplňuje Liška. Levné elektro mělo vedle většiny koncových spotřebitelů i výraznou skupinu B2B zákazníků.

Reklama
ČEZ

„Co projde na kontrole v Praze, nemusí projít v Českých Budějovicích. Někteří úředníci si zvykli do Elektry chodit pro pokuty jako do pokladny. Neměla totiž sídlo v zahraničí, jako většina místní e-­commerce,“ konstatoval Petr Václav starší, který se nad přenesenou daňovou povinností velmi emotivně rozčiloval ve svém vystoupení na únorovém fóru Eshopista.

Rozruch na sítích vyvolal i názor Petra Krále, který dříve vedl marketing Mallu i celého E-commerce Holdingu. „Taktika Levného elektra byla nalákat na nízkou cenu, ale zboží nebyli schopni dodat a nabídli dražší alternativu. Majitelé také uměli obchodní zástupce značek při cestě do Budějovic pohostit takovým tím způsobem ze staré školy. Ti pak přehlíželi dovoz bílého zboží z Polska. Vůbec mi takový hráč na trhu chybět nebude.“

Levné elektro nebylo nejlevnější

Králův pohled ale ostře vyvrací Liška: „Dodavatelský systém Levného elektra byl napojen přímo na e-shop. Zpoždění v komunikaci bylo v minutách, takže případy, kdy jsme inzerovali zboží, které nebylo na skladě, mohly nastat maximálně v jednotkách. To potvrzovalo i hodnocení spokojenosti na Heurece, bylo trvale přes 95 procent. O dobré vztahy s dodavateli se snaží každý e­-shop, Mall nevyjímaje. Žádné opulentní večírky se ale rozhodně nekonaly.“ Reagoval i na narážky, že se při tvorbě webu inspirovali právě u Mallu. „Pokud se náš e-­shop v předchozí verzi něčemu podobal, tak spíš Kasa.cz, ale vyvíjeli jsme ho celý sami, stejně jako novou responzivní verzi.“

Marketingovou strategií Levného elektra přitom podle Lišky nebyla nejnižší cena. „Když jste si zboží na Heurece seřadili podle ceny, byli jsme třeba na padesátém místě.“ Souhlasí i s Karlem Kučerou, marketingovým ředitelem Alzy, který v minulém čísle MAM řekl, že prosazovat se jako nejlevnější e-shop je nevhodný branding. „Dlouho jsme uvažovali o rebrandingu, ale bylo to moc rizikové. Chtěli jsme vybudovat vedle Levného elektra nový sesterský e-­shop s příhodnější značkou. To je ale nyní pryč. Po tom skandálu se důvěra zákazníků nikdy nevrátí a nemyslím si, že by měl pan Václav ještě chuť do podnikání,“ uzavírá Liška. Podle svých slov si zároveň cení toho, jak rychle se marketingovému týmu sešly nabídky na nové angažmá.

Levné elektro ze svého konce viní správce daně. Finanční správa reagovala nebývale razantně. Firmu dokonce vyzvala, ať ji zbaví mlčenlivosti, aby mohla říct, jak se věci mají.
Zdroj: archiv MAM

Na Finanční správu si Petr Václav se synem ostře stěžoval na únorovém fóru Eshopista. Prý totiž společnosti Elektra už jednou zabavila finanční prostředky, které se mohly rovnat několikaletému zisku.
Zdroj: YouTube

Reklama
Know
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia
Jan Michálek v podcastu Hype-Cast

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)