Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Nižší DPH by umožnila tisku a vydavatelům lépe dýchat

Již stovky let je tisk společníkem člověka. Poskytuje mu důvěryhodné informace, varuje ho, vzdělává a baví. Je levný, a tedy přístupný všem. Funguje jako pojistka demokracie, a protože je zprostředkovatelem různých názorů, společnost k demokratickým hodnotám také vychovává.

Představitelé většiny vyspělých evropských států si tuto skutečnost velmi dobře uvědomují, a proto tisk podporují. Jedná se o různé druhy přímé subvence nebo o co nejnižší daňové zatížení prodeje tisku. V České republice to ale neplatí. Daňové zatížení při prodeji tisku je čtvrté nejvyšší v EU. Má stejnou sazbu DPH jako například návštěva cirkusu, ohňostroje nebo tureckých lázní. Tělo i ducha tyto činnosti jistě potěší, ale o informování, vzdělávání nebo výchově zde asi těžko může být řeč. Funkční demokracie ke svému životu potřebuje informovanou a vzdělanou společnost. Čtenost nejen novin, ale i knih u mladší generace dramaticky klesá a argument, že došlo k jejich přesunu k digitálním médiím, je zavádějící. Podle nedávných výzkumů tomu tak není.

Zatím se ze strany státu objevila pouze jedna reakce v podobě snížení sazby DPH z 15 na 10 procent v případě knih. Tisk má ale stejnou kulturní hodnotu a podobnou vzdělávací úlohu jako knihy. Navíc však plní ještě výše uvedené společenské funkce při vytváření demokratického prostředí. České ekonomice se v poslední době daří. Podnikatelé se nadechují, investují a vytvářejí nová pracovní místa. Ve vydavatelském sektoru to ale z ekonomických důvodů neplatí. Pokud naše politická reprezentace opravdu chce vytvářet vzdělanou a informovanou společnost, bylo by třeba podpořit i vydavatelský sektor, tak jako je to běžné ve vyspělých evropských státech – zařadit tisk, stejně tak jako je tomu u knih, do druhé snížené, tedy 10% sazby DPH. Přitom Evropa je už v případě DPH pro tisk o krok dál a řeší otázku zařazení digitálně šířeného placeného obsahu tisku do pásma snížené sazby DPH, aby i tento způsob šíření obsahu mohl využívat daňových předností, které má tisk v papírové formě.

Reklama
Know

Jozef Šabľa, ředitel, Unie vydavatelů.

Reklama
Reklama
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Peter Menky, Dodo
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)