Nižší DPH by umožnila tisku a vydavatelům lépe dýchat

Již stovky let je tisk společníkem člověka. Poskytuje mu důvěryhodné informace, varuje ho, vzdělává a baví. Je levný, a tedy přístupný všem. Funguje jako pojistka demokracie, a protože je zprostředkovatelem různých názorů, společnost k demokratickým hodnotám také vychovává.

Představitelé většiny vyspělých evropských států si tuto skutečnost velmi dobře uvědomují, a proto tisk podporují. Jedná se o různé druhy přímé subvence nebo o co nejnižší daňové zatížení prodeje tisku. V České republice to ale neplatí. Daňové zatížení při prodeji tisku je čtvrté nejvyšší v EU. Má stejnou sazbu DPH jako například návštěva cirkusu, ohňostroje nebo tureckých lázní. Tělo i ducha tyto činnosti jistě potěší, ale o informování, vzdělávání nebo výchově zde asi těžko může být řeč. Funkční demokracie ke svému životu potřebuje informovanou a vzdělanou společnost. Čtenost nejen novin, ale i knih u mladší generace dramaticky klesá a argument, že došlo k jejich přesunu k digitálním médiím, je zavádějící. Podle nedávných výzkumů tomu tak není.

Zatím se ze strany státu objevila pouze jedna reakce v podobě snížení sazby DPH z 15 na 10 procent v případě knih. Tisk má ale stejnou kulturní hodnotu a podobnou vzdělávací úlohu jako knihy. Navíc však plní ještě výše uvedené společenské funkce při vytváření demokratického prostředí. České ekonomice se v poslední době daří. Podnikatelé se nadechují, investují a vytvářejí nová pracovní místa. Ve vydavatelském sektoru to ale z ekonomických důvodů neplatí. Pokud naše politická reprezentace opravdu chce vytvářet vzdělanou a informovanou společnost, bylo by třeba podpořit i vydavatelský sektor, tak jako je to běžné ve vyspělých evropských státech – zařadit tisk, stejně tak jako je tomu u knih, do druhé snížené, tedy 10% sazby DPH. Přitom Evropa je už v případě DPH pro tisk o krok dál a řeší otázku zařazení digitálně šířeného placeného obsahu tisku do pásma snížené sazby DPH, aby i tento způsob šíření obsahu mohl využívat daňových předností, které má tisk v papírové formě.

Jozef Šabľa, ředitel, Unie vydavatelů.

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-25

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-25

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Cannes Lions 2025
Cannes Lions 2025
Náborové kampaně

MAM Exkluzivně v časopise

Barbora Průša
Julie Hobsbawm
Šárka Hamanová
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
alzaAds_nový web-otvírák - 2025-06-05T135103
tesco_hlavni
buresova_WPPmedia
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
alzaAds_nový web-otvírák - 2025-06-05T135103
tesco_hlavni
buresova_WPPmedia