Nejpozději od září příštího roku by měly u dálnic a silnic I. třídy zmizet billboardy. Přikazuje to čtyři roky stará novela zákona o pozemních komunikacích. Přestože jádro byznysu s venkovní reklamou už několik let patří více do měst než k rychlostním komunikacím, bude část zadavatelů spolu s mediálními agenturami jako BigBoard či A.C.E. Media hledat alternativy, jak řidiče na hlavních tazích republikou oslovit. Jednou z nich je pronájem reklamních ploch na návěsech i kabinách kamionů.
Reklamní „Dé jednička“
Na českém trhu ho nabízí více firem, například C.S. Cargo. Specializovaná agentura AdTrucks poskytuje spolu s pronájmem i doprovodný servis od přípravy tour plánu, tisku, instalace až po fotodokumentaci a deinstalaci.
„Vůči kamionům coby reklamním nosičům zatím stále vládne ještě nedůvěra. Při prezentacích klienti o tuto formu projeví zájem, ale pak od realizace ustoupí, stává se totiž, že mediální agentura tento nosič nedoporučí,“ popisuje současnou situaci Miroslav Brida z Adtrucks Agentura obhospodařuje český i slovenský trh a dosud realizovala dálniční tour pro klienty jako Mondeléz, CZC.cz, PlayStation, Slovenskou sporiteĺnu, Vodafone a další. Kromě toho pořádá studentskou soutěž o nejkreativnější návrh polepu kamionu, který se pak skutečně na ploše kamionů objeví.
Hlavním tahem pro kamiony je D1 v úseku Modletice – Olomouc. Reklamu lze umístit zvlášť na zadní, tzv. navigační stranu, bok kamionu slouží pro hlavní sdělení. Polepit se dá i kabina a pozornost kolemjedoucích řidičů poutají zejména 3D vizuály. „Plocha reklamního polepu se skládá ze 11 oddělitelných plátů, takže inzerent, třeba výrobce jogurtů, může sdělení a fotky produktů obměňovat podle aktuální potřeby,“ doplňuje Miroslav Brida.
Zásah reklamy: 85 tisíc řidičů denně
AdTrucks si zásah reklamy na návěsech kamionů testuje pomocí kamery umístěné v kabině řidiče. Měření probíhá na úseku od Modletic k exitu na Benešov, kde je nejvyšší průjezdnost na D1. Další data získává z průzkumů zapamatovatelnosti reklamy na kamionech a z automatických sčítačů dle statistik ŘSD. Kamiony AdTrucks mohou díky současné legislativní výjimce jezdit 18 hodin denně včetně víkendů.
S reklamou na kamionech je podle statistik firmy navázáno 85 tisíc vizuálních kontaktů denně a minimálně 2,5 mil. zhlédnutí měsíčně. Podle agentury zvyšuje tato propagace povědomí o značce patnáctkrát více než jiná forma reklamy. Okraje reklamního polepu lze v zájmu bezpečnosti zvýraznit reflexními pásky. Zda však může ohrozit bezpečnost provozu, když řidič věnuje pozornost 3D efektům reklamy na ploše kamionu před sebou, zatím nebylo zjišťováno.