Obchodníci v on-line prostředí mohou o svých zákaznících zjistit prakticky cokoliv. Analytické nástroje jim prozradí, jaké stránky na webu zákazníci navštěvují, co čtou i kolik času zde stráví. Mohou však tyto údaje získat i kamenné prodejny? Jejich možnosti získat data o zákaznících, pomineme-li věrnostní programy, jsou limitované. Prodejci většinou využívají neefektivní a nepersonalizované nabídky.
Kupon vás dohoní u pokladny
Ve spolupráci s vědci z pražské ČVUT a brněnské VUT vyvinula proto agentura Amden technologii robotického vidění, která sleduje veškerý pohyb zákazníka ihned po vstupu do obchodu. Speciální síťové kamery, které do projektu vložila společnost Axis, zaznamenávají, jaké produkty si zákazník prohlíží, vyndává z regálů a vrací zpět. To vše pak v daný okamžik zpracovávají vysoce výkonné počítače se softwarem poskytnutým společností Versino. Díky propojení technologie s voucherovými tiskárnami Epson tak může prodejce zákazníkovi ihned při placení vystavit slevový kupon na zboží, které si v prodejně prohlížel, ale nakonec jej do košíku nevložil. Analytické nástroje této technologie jsou natolik pokročilé, že kromě pohybu zákazníka po prodejně dokážou určit i demografické údaje, jakými jsou pohlaví a věk. Prodejce tak má možnost vytvořit zákazníkovi maximálně personalizovanou nabídku, a to už v momentě, kdy zákazník teprve stojí před prodejnou a rozmýšlí se, zda má vejít dovnitř. Obchodníci mohou robotické vidění využít i jako prostředek zaujetí zákazníků, například ve formě virtuálního promotéra.
Zpracování osobních dat
Jediné, co nyní stojí v cestě praktickému využití této technologie a jejímu rozšíření, jsou tak obavy veřejnosti z možného zneužití osobních dat. Faktem ovšem zůstává, že data získaná pomocí robotického vidění jsou anonymizovaná. Prodejce tedy kromě věku, pohlaví a informací o aktivitě zákazníka v prodejně nezískává žádné další údaje, které by mohl použít pro další účely. Přesto právě získání důvěry veřejnosti je to, na co se v další fázi projektu chceme zaměřit.
Robotické vidění lze účinně použít i v sektoru bezpečnosti nebo analýzy sportovních her.
Autor je obchodním ředitelem agentury Amden.
Český svaz ledního hokeje technologii robotického vidění testoval během MS v hokeji v roce 2015.
Foto: Amden