Na začátku roku 2015 byly spuštěny první reklamy, v posledních měsících přišly změny v algoritmu zobrazování příspěvků, vznikly první analytické přehledy, nové reklamní formáty, firemní profily atd. Právě tyto změny postupně promění Instagram z nástroje pro budování značky na ziskovou platformu, která letos může tvořit až 10 procent celkových příjmů Facebooku. Trend využívání a inzerce v mobilních zařízeních je zřejmý. Co si však čeští a slovenští zadavatelé reklamy příliš neuvědomují, je rostoucí význam videoobsahu. Instagram, potažmo Facebook, si je plně vědom skutečnosti, že současnost a budoucnost obsahového marketingu představuje video, nejlépe ve spojení s mobilními zařízeními. Rozšíření délky videa na minutu (6x delší než Snapchat, 10x delší než Vine), videa v Carousel reklamách, live videa atd. toho jsou důkazem. Lze předpokládat, že se brzy dočkáme dalších formátů či rozšíření, které budou tento trend následovat.
Instagram už není určen pouze pro velké a zavedené značky. O tom svědčí i druhý jednoznačný trend – zvýšený zájem malých a středních podniků, které doposud Instagram v rámci své komunikace nevyužívaly. Rozšíření reklamních formátů, možnosti využití infrastruktury a dat Facebooku, doplněné dlouho očekávanou analytikou, jsou důkazem toho, že si samotný Instagram uvědomuje důležitost rostoucí poptávky těchto subjektů. Omezená délka videa dramaticky zvýšila možnosti firem s nižšími marketingovými rozpočty. Dávno nejsou nutné technické znalosti k tvorbě videí, existuje mnoho jednoduchých nástrojů a aplikací, které natáčení videoobsahu usnadňují.
Plošné spuštění všech nových funkcí je otázkou několika měsíců. Jedno je však jisté. Instagram se přizpůsobuje současným trendům a lze očekávat, že tyto změny budou mít zásadní vliv na aktivity a přístup firem všech velikostí.
Ondřej Götthans, šéf marketingu, agentura UNIKUM