Hrdinové devadesátých let jsou zpátky. Češi stejně jako zbytek světa propadli chytání animovaných japonských příšerek na mobilních telefonech ve hře Pokémon Go. Firma Niantic ji představila 6. července. Její aplikace během rekordně krátké doby překonala v počtu stažení některé sociální sítě nebo třeba mapy od Googlu a měla víc aktivních uživatelů než seznamka Tinder. Na konci července majitel práv k pokémonům, videoherní firma Nintendo, díky úspěchu hry překonal z hlediska tržní hodnoty výrobce elektroniky Sony.
Hra využívá při chytání příšerek princip rozšířené reality: pokémoni se na obrazovce objevují ve skutečném prostředí, zabíraném objektivem mobilu. Hráč je pak chytá do takzvaných pokéballů. Další „munici“ získává na různých místech, zpravidla městských a přírodních zajímavostech, ale i v obchodech nebo firmách. Může tam najít třeba také vajíčka, z nichž se klubou další pokémoni nebo další předměty.
U nás prosím nechytejte
Ze začátku byla hra dostupná jen pro uživatele ve Spojených státech, v Austrálii a na Novém Zélandu, ale rychle se objevily návody, jak ji aktivovat i v jiných zemích včetně Česka. Pro naše území byla oficiálně zpřístupněna 17. července, Japonci si počkali ještě o pár dnů déle.
Hráči se do odchytávání pokémonů pustili i na místech, kde by je nikdo nečekal. Situace trochu připomíná začátky geocachingu, „lovení pokladů“ ukrytých v krabičkách na různých místech v krajině.
Varování vydaly bosenské organizace, které znepokojilo, že by se chytači mohli dostat na minová pole, pozůstatek války v devadesátých letech. Ohradily se také památník v Osvětimi, pražské Židovské muzeum nebo americké Muzeum holokaustu. Indonéská armáda musela vojákům zakázat, aby si hru vůbec instalovali. A v nejméně dvou případech, v Americe a v Dánsku, objevili hráči místo pokémonů rozkládající se mrtvoly.
Souboje v aplikaci někdy vyžadují vyvinutí značné fyzické aktivity. Novináře zaujal případ novozélandských hráček, které v rámci týmového souboje musely na cílové místo doveslovat v pronajatém kajaku, protože bylo v aréně na moři.
A právě kvůli pohybu uživatelů firmy začaly okamžitě uvažovat, jak hráče přilákat ke svým značkám.
Pokémoni vedli zákazníky ke košilím
V polovině července slyšela o hře podle údajů agentury Nielsen Admosphere více než polovina českých internetových uživatelů a sedm procent z nich se pustilo do aktivního hraní. Celkem nepřekvapivě se do lovení příšerek pustila zejména nejmladší věková skupina 15 až 24 let, ale najdou se i starší nadšenci.
Pokémony bylo možné lovit třeba u vydavatelství Economia nebo v Českém rozhlase, na Facebooku se skupina Ogilvy chlubila „čerstvou dávkou pokéballů co pět minut“. Zaraguza využila pokémony v pracovním inzerátu a nabízela volné místo pro „nejlepšího copykachu“ v Praze. Hromadné chytání pokémonů se uskutečnilo na Václavském náměstí v Praze, akci však zmařilo nejslabší místo celé hry, kterým je stabilita serverů. Výrobce prostě nepočítal s takovým celosvětovým zájmem.
Klienti začali využití pokémonů poptávat u agentur. „Vyzkoušeli jsme si to u našeho klienta 7Camicie. Během dopoledne jsme dali na Facebook značky příspěvek s tím, že v prodejně se kromě dobře padnoucích košil nachází také spousta pokémonů a za každého chyceného přímo v prodejně dostane zákazník desetiprocentní slevu. Během dne jsme tímto pokusem dostali do prodejny několik nových zákazníků,“ přibližuje Jakub Rož z agentury Flow Media.
Hledání „pokéstopů“, tedy míst, na kterých je možné posbírat různé předměty, se rozhodla uživatelům usnadnit aplikace Yelp. Běžně slouží k vyhledávání zajímavých podniků a hodnocení jejich služeb, tentokrát ale přidala speciální záložku „Nejbližší PokéStopy“.
Kolem hry začal vznikat i celý ekosystém navazujících služeb a podnikatelských příležitostí. Kromě (nelegálního) prodávání uživatelských účtů s pokročilými úrovněmi nabízejí své rady speciální konzultanti, kteří za poplatek doporučují postup ve hře a nejlepší místa k lovení pokémonů. V terénu se objevují stánky s nabíječkami chytrých telefonů: vedle nestability serverů je totiž další nevýhodou hry, že rychle vyčerpává baterku.
Pokémoni na žižkovské televizní věži.
Foto: Lukáš Prchal, Michal Ischia
Pokémoni v redakci Respektu.
Foto: Lukáš Prchal, Michal Ischia