Na českou e-commerce scénu nebude mít brexit o nic větší dopad než na jiné evropské trhy.
Slábnoucí libra ale může vést k situaci, kdy budou britští exportéři nuceni zdražit své zboží, což může velkou část tuzemských prodejců donutit k navýšení jejich cen či ke změně dodavatelů.
Dá se také předpokládat oslabení kupní síly samotných Britů, nicméně vzhledem k tomu, že na britské klientele není česká e-commerce nijak závislá, tuto skutečnost tuzemští prodejci nepocítí.
Právě snížená kupní síla Britů ale může hrát roli pro české e-commerce hráče, kteří již na tento trh vstoupili nebo se na něj chystají.
Těm, kteří o expanzi do Velké Británie uvažují, bych v tuto chvíli doporučil raději opatrnost.
Je pravděpodobné, že Britové nejenže budou méně utrácet, ale je také třeba počítat s komplikacemi v oblasti logistiky či daňových povinností s ohledem na obchod se státem mimo EU.
Jaké tyto dopady budou, samozřejmě závisí na konkrétní podobě dohody mezi Velkou Británií a EU po jejím vystoupení.
Dopad brexitu bude bezpochyby patrný také v úbytku nových (nejen) on-line projektů a e-shopů, které vstupují na evropský trh z USA.
Velká Británie byla díky jazykové shodě a čitelnému nákupnímu chování zákazníků pro firmy z USA vždy preferovanou vstupní branou do EU.
Aktuálně je možné očekávat, že příchod amerických „hráčů“ bude mnohem opatrnější a pro ně také pravděpodobně nákladnější.
Kde naopak neočekáváme téměř žádné změny, jsou ceny on-line reklamních kanálů.
Například náklady na PPC kampaně ve Velké Británii by se výrazně změnit neměly.
Jaroslav Kaucký, head of e-commerce consulting, Acomware