Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Vystřídají editory automatické algoritmy?

Ve Vídni proběhl summit Global Editors Network, asociace, která sdružuje více než dva tisíce odborníků z médií z celého světa. Jedna z nejdůležitějších novinářských konferencí o trendech se za poslední roky dost proměnila. Ctihodní prošedivělí editoři a vydavatelé významných světových médií si dávají kávu s dredovanými startupisty a bledými dataminery.

Jak poznamenala hostitelka konference, vídeňská radní Renate Braunerová, je symbolické, že se podobná akce odehrává právě ve Vídni, v místě, kde se pojí staré a nové, ve městě, kde se vedle starobylých paláců masivně implementuje koncept Smarter City.

Nahradí editory chytré algoritmy?

Hlavní témata se dají shrnout do tří oblastí: automatizace, formy obsahu a využívání platforem typu sociální média. Automatizace a personalizace rostou. Podle Amy Webbové z Future Today Institute personalizace obsahu nemůže spočívat jen v tom, že když si koupíte hotel v Londýně, vyskakují pak na vás odevšad další nabídky ubytování v Londýně. Není ani v tom, že když vás jednou zaujal článek o Angele Merkelové, automaticky vás pak zajímají všechny články o ní. To je jen začátek personalizace.

Reklama
MMcite

Podobně jako na konferencích o sociálních médiích i zde byli hodně skloňováni boti. Tedy automaty, které dokážou komunikovat se čtenáři, nebo dokonce automaticky vytvářet články. První pokusy v tomto směru už podniká CNN a Washington Post.

Výběr článků byl historicky vždy na editorovi, už ale soupeří s algoritmy sociálních médií, které podsouvají výběr článků čtenářům. K vidění byly i start-upy, jejichž projekty sledují profily čtenářů a přiřazují jim číselné kódy podle sklonů k určitým tématům. Následně podle těchto preferencí upravují řazení obsahu.

Meredith Artleyová představila digitální strategii CNN. Se zájmem poslouchali Jan-Eric Peters, šéfredaktor mobilní aplikace Upday (vlevo), a moderátor Tony Emerson z Microsoftu. 
Foto: Gen Summit

Video zatím text nerozdrtilo

Video je skloňované ve všech pádech. Jeho význam pro původně čistě textově-fotografická média stále roste. Na druhou stránku ale i podle výzkumů videa ve zprávách sleduje jen někdo. Ačkoliv nabízejí větší zážitek, jsou stále pomalá na konzumaci.

U mladých uživatelů má video (včetně live streamingu) sice přednost, ale u krátkých zpráv je i pro ně rychlejší přečíst si text. Zajímavý postřeh měl šéf rakouského Telekomu Alejandro Plater, který řekl, že mladí nepřestávají psát a vytvářet videa, zato spolu přestávají (po telefonu i přes internet) mluvit. Nejoblíbenějším formátem je pro mladé patnáctisekundové doplňkové video. Možná že se dočkáme rozšíření toho, co aplikuje při sledování seriálů šéf Socialbakers Honza Řežáb, který se dívá na videa zrychleně s titulky.

Novinkou je i vznik start-upů, které umí dobře vyhledávat přímo ve videu a analyzovat jeho obsah napříč internetem, jako je například Valossa.com. BBC zase vyvinula systém pro rychlý překlad hlasového komentáře ve zpravodajském videu do desítek jazyků.

Sociální média – milenci, nebo vrazi?

Tato provokativní otázka zazněla vícekrát. Bylo vidět, že i když šéfové největších médií nejsou úplně nadšeni z Facebooku a dalších platforem, chápou, že s nimi musí žít. Je lepší je využít než je brát jako konkurenci. Podle provozního ředitele kanadského La Presse Pierra Levasseura 19 procent času na mobilu lidé věnují Facebooku, 15 procent hraní her, 12 procent chatování, ale jen dvě procenta konzumaci zpráv a dalších médií.

Nadšená šéfeditorka CNN Digital Meredith Artleyová uvedla, že cílem stanice je být na co nejvíce platformách. Základ tvoří desktopové weby, mobilní stránky, mobilní aplikace a videoportál CNN Go. Druhým pilířem jsou „stará“ sociální média, jako jsou Facebook, Twitter a Instagram. V případě krizových událostí přicházejí na řadu i Snapchat, Facebook Messenger a KIK (v USA velmi oblíbená platforma pro posílání zpráv). Doplňková je spolupráce s technologickými partnery – Apple Watch, Apple TV a Apple News, Amazon, Samsung Watch a Edge a další. Struktura týmu CNN se tak blíží třeba digitální agentuře zaměřené na vytváření obsahu.

Vtipné je, že většina českých médií považuje například Instagram za novinku, kdežto CNN ji řadí mezi „klasická sociální média starého typu“. Celkově všechna progresivní média považují za největší trend komunikaci na chatovacích platformách typu Facebook Messenger nebo KIK. O těchto platformách se předpokládá, že i v Česku nahradí časem SMS zprávy a později i větší část e-mailů.

Autor je managing partnerem agentury Dark Side.

Reklama
MMcite
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)