Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Vítězem Ceny za PR se stal negativní komunikační projekt

Absolutním vítězem soutěže České ceny za PR se stala mobilní aplikace Pomáhej pohybem soutěžící v kategorii Společenská odpovědnost a filantropie. Vyvinula ji a provozuje Skupina ČEZ. Myslím si, že tentokrát porota – včetně mne – nezvolila správně. Při bližším pohledu totiž zjistíte, že tento projekt je společensky neodpovědný a naopak brání rozvoji důležitého zdroje neziskového sektoru – drobného osobního donátorství.

Princip aplikace (nebo snad už hnutí?) Pomáhej pohybem je jednoduchý – chytrý telefon zaznamenává váš aktivní pohyb při sportu (může to být chůze, běh, jízda na kole, lyžování atd.) a přepočítává jej na body. Vy sami pak rozhodujete, kterému z veřejně prospěšných projektů své body přidělíte. ČEZ pak vaše body přepočítá na peníze, které pošle organizacím zařazeným do projektu.

Problém je ale v tom, že ve skutečnosti jako uživatel aplikace ničemu nepomáháte. V zásadě se jen účastníte komunikačního projektu, který má z hlediska veřejnosti jen samá negativa. ČEZ by rozpočet na veřejně prospěšné projekty utratil i bez vás, jen by vám to dal vědět jiným způsobem. Tady jste tedy dobročinným organizacím nijak neprospěli.

Reklama

Peníze se rozdělují v pořadí, o kterém hlasuje laická veřejnost. Zeptejte se kohokoliv, kdo pracuje v neziskovém sektoru, a potvrdí vám, že takovýto „beauty contest“ patří k těm nejméně efektivním způsobům, jak rozdělit velký balík peněz, který nějaká korporace vyčlení na charitu.

Nejhorší je ale to, že nějakých 170 tisíc lidí projevilo zájem pomáhat druhým a namísto toho, aby udělali tu nejjednodušší věc – vybrali si projekt, který se jim líbí, a v jeho prospěch nastavili sebemenší trvalý příkaz – stáhli si do mobilu aplikaci, kterou teď, v dobré víře s pocitem pomoci druhým, používají.

Autoři aplikace pro ně vytvořili něco jako „sběr víček pro lepší lidi“ – podobně neefektivní šidítko přirozeného altruismu, který, a o tom jsem přesvědčen, má v sobě většina z nás. A malé cvičení – kdyby se každý desátý z těchto uživatelů raději rozhodl posílat měsíčně stokorunu na charitu, kolik by to bylo ročně peněz?

Tomáš Hečko, copywriter

Reklama
Know
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Peter Menky, Dodo
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)