Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

T-Mobile měl štěstí. Podrobnější data by na trhu měla cenu zlata

Zaměstnanec T-Mobilu odcizil interní informace o 1,5 milionu klientů. Mluvčí sice chlácholila veřejnost i klienty, že nešlo o citlivá data. I tak se jedná o průšvih. Operátoři i banky se postupem času stali správci obrovského množství dat. Jsou citlivá a velmi cenná. Chápu, že s daty prostě někdo musí pracovat, takže selhání lidského faktoru se nedá nikdy stoprocentně vyloučit.
Dá se ale úspěšně minimalizovat. Existuje řada systémů, které dokážou práci s daty monitorovat, hlásit podezřelé jednání a zamezit jejich kopírování i šíření. T-Mobile měl zřejmě nastavení laxnější. Čas ukáže, zda to jeho zákazníkům vadí. Big data jsou v posledních letech zaklínadlem marketingu. Tlak na efektivitu komunikace se odráží v hledání úspornějších cest k oslovení zákazníků. Čím více dat o cílové skupině marketér zná, tím snadněji ji může oslovit a vytěžit. Týká se to vyvinutí nového nebo upravení stávajícího produktu či služby, nastavení optimální ceny, vyladění distribuce i zvolení správné komunikační strategie. Jaká data ale byla T-Mobilu vlastně odcizena? Od toho se odvíjí, k čemu všemu se dají z pohledu marketingu zneužít či využít. Z reakcí operátora (viz citát týdne) to vypadá, že unikly „pouze“ adresy, jména, telefonní čísla a e-maily. Hodnota těchto dat tkví v relativně primitivním obesílání zákazníků directmailovými nabídkami ve formě e-mailů, SMS nebo letáků různých firem, případně adresnou nabídkou přímých konkurentů a v mnohem nebezpečnějším spamování malwarem, který dokáže z nechráněných počítačů nebo smartphonů získat další citlivá data. Pokud by však došlo k úniku podrobnějších granulárních dat, do nepovolaných rukou by se dostala skutečná marketingová bonanza. Dalo by se zjistit, jak se daní zákazníci chovají – u které banky mají vedený účet, výši a typ tarifu, kde a kdy se fyzicky pohybují, i to, jaké stránky navštěvují. Marketérovi by to umožnilo sofistikované cílení komunikačních zpráv – kdy inzerovat, na jakých místech, které produkty a v jaké cenové hladině. Tento případ ukazuje, jak velké marketingové riziko se se zneužitím dat pojí.

Pavel Barták, client service director, Media Investments

Reklama
ČEZ
Reklama
Know
Reklama
Know
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024
Vstupní body do kategorie
LiDay 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)