Vizitky, letáky, pohledy nebo třeba svatební oznámení se už delší dobu dají jednoduše připravit a objednat přes mobilní telefon. Španělská společnost Clickar však představila začátkem června na düsseldorfském veletrhu Drupa novou objednávkovou aplikaci využívající principy rozšířené reality při objednávání i pro hotový produkt.
Zákazník vidí náhled, jak bude vypadat výsledek s vybranou fotografií. Po vytištění pak stačí třeba na pohlednici zaměřit objektiv mobilu, a pokud má uživatel aplikaci Clickar, spustí se nadefinovaný doplňkový obsah. Statickou fotografii tak například může obohatit pohyblivá verze v podobě videa na YouTube.
Neotevírá se přitom internetový prohlížeč v mobilu nebo další aplikace, video se přehraje přímo v reálném prostředí tištěného produktu. Pohlednice tedy doslova „ožije“ – asi jako kouzelnické noviny ve filmech o Harrym Potterovi.
Podporovány jsou všechny základní funkce chytrých telefonů. Tištěný výrobek tak může „nadiktovat“ telefonní číslo a spojit hovor, zobrazit galerii fotografií, které příjemce posouvá na displeji telefonu prstem, uložit kontaktní údaje, případně poslat e-mailovou zprávu.
Mluvící vizitka
Sám výrobce představil jako ukázku mluvící vizitku svého obchodního zástupce. Na přední straně je jeho fotka, která po zaměření telefonem začne představovat výhody rozšířené reality.
Aby všechno fungovalo správně, musí uživatel naklikat a propojit speciální obsah přes mobilní a tabletovou aplikaci Lala Print, případně na stejnojmenném webu.
Marketéři však upozorňují, že „rozšířená realita“ není zrovna chytlavý a srozumitelný termín pro běžné zákazníky. Snaží se proto službu propagovat pod různými opisnými názvy, třeba „tištěná videopohlednice“.
Podobná řešení zkoušejí i konkurenti Clickaru, například britský Zappar nebo izraelská společnost Jumpr. Ti produkty nabízejí jako „vlastní realitu“ nebo vybízejí zákazníky, aby si „vytiskli svá videa“.
Z tištěné vizitky se snadno může stát obrazovka pro video.
Foto: Clickar