Převaha integrovaných projektů se silným public relations základem, rozbíjení komunikačních „škatulek“ a dominance maďarských agentur. Tak by se dal stručně charakterizovat 17. ročník mezinárodní soutěže kreativity Golden Hammer, jehož výsledky byly vyhlášeny na počátku června v lotyšském letovisku Jurmala.
Tradiční formáty v útlumu?
Mohlo by se zdát, že tradiční reklamní formáty strádají. Alespoň podle názoru hodnotitelů. V kategorii TV reklamy porota udělila pouze jedinou stříbrnou cenu a v kategoriích Print nebo Outdoor dokonce žádnou.
Naopak o zajímavé PR projekty nebyla v letošním ročníku evidentně nouze. PR komise rozdala hned sedm zlatých cen. Tedy jen o čtyři méně než zbylé tři poroty dohromady. A navíc přidělila i jedinou Grand Prix.
Ovšem dá-li se vůbec mluvit o PR projektech v tradičním slova smyslu. Ve většině případů se jednalo o skutečně integrované projekty postavené na zajímavé a jednoduché kreativní myšlence, velmi dobrém využití potenciálu PR technik, avšak současně i na podpoře digitálních či dalších komunikačních nástrojů.
Kreativa napříč komunikačními disciplínami
Soutěž také potvrdila, že segmentace řešení podle jednotlivých komunikačních disciplín již dávno nedává smysl. Ukazuje se, že zajímavé řešení může vzniknout kdekoliv a schopnost efektivně zapojit a využít široké spektrum komunikačních možností zvyšuje účinnost kampaní a také jejich šanci uspět v soutěži podobného typu.
Řešení v oblastech tradičních reklamních formátů dodávají digitální agentury či v kategorii PR vítězí projekty reklamních agentur. To je bezpochyby velká výzva pro komunikační profesionály.
Vítr přichází z Maďarska
Absolutním vítězem, agenturou roku a držitelem jediné letošní Grand Prix se stala maďarská pobočka Young & Rubicam s projektem Every Day a Play pro divadlo otce maďarského dramatu Józsefa Katony. S projektem, který je skvělou ukázkou jednoduchého nápadu a chytré exekuce.
Integrovaná komunikační kampaň postavená na nápadité tvorbě relevantního obsahu v reálném čase, skvělém využití médií a sociálních sítí získala tři zlatá ocenění – v kategoriích PR, Média a Digitál. A navíc si odnáší i jedinou udělenou Grand Prix letošního ročníku.
Pomyslné druhé místo mezi agenturami vybojovala opět maďarská agentura Isobar, která ovšem do boje nasadila hned několik zajímavých projektů a získala dvě zlatá a čtyři stříbrná ocenění.
Když k tomu ještě připočítáme dvě zlaté ceny agentury White Rabbit za skvělý projekt Skateboards Made By Bears a vezmeme v úvahu 25 projektů – z celkových 91 – na shortlistu, pak v Maďarsku mají bezpochyby důvod k radosti.
„Slovensko silnější Česka“
To česká stopa na festivalu je ve srovnání s tou maďarskou nesrovnatelně skromnější. Tři stříbrná kladívka byla udělena projektu „Běž IS pro slevu“ pražské pobočky Geometry Global pro prodejce sportovního oblečení Intersport. A tím veškerá radost pro naše komunikátory a marketéry končí.
To na Slovensku mohou být daleko spokojenější. Zlato vybojovaly Zaraguza za kampaň Fofola (pro českou Kofolu) a Wiktor Leo Burnett za projekt PlayDowJones. Stříbro pak agentura Made by Vaculik za Nejčerstvější citylight. Také v poměru projektů na shortlistu byli úspěšnější východní sousedé – sedm ku třem.
Zdá se, že pro české agentury soutěž zdaleka není tak zajímavým marketingovým nástrojem jako pro kolegy z jiných trhů.
Autor je výkonným ředitelem agentury PR.Konektor
Grand Prix dostal v lotyšské Jurmale projekt, v jehož rámci divadlo praotce moderního maďarského dramatu Józsefa Katony hrálo dva týdny každý den jinou hru inspirovanou aktuálními událostmi.
Foto: Golden Hammer
Dvě zlata dostal také maďarský projekt Skateboardy od medvědů připravený pro Světový fond na ochranu přírody.
Foto: Golden Hammer