Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Jak zaujmout Google? Chce to projekt s nápadem, spoluprací a otevřeným kódem

Zní to jako námět pro knihu nebo film. Dechberoucích 150 milionů eur (přes čtyři miliardy korun), o které se může ucházet v podstatě kdokoliv. Pravidla soutěže jsou tak široká, že je těžké říct, co konkrétně organizátor hledá. Jména vítězů se neoznamují. A i přes všechnu nejistotu jde o jednu z největších událostí na mediálním trhu.

Za dva týdny, 11. července, Google uzavře přihlášky do druhého kola svého Digital News Initiative Fondum, ve kterém rozdělí mezi vybrané projekty část z vyčleněných milionů.

Hlavně spolupráce

Ludovic Blecher, bývalý francouzský novinář, pod kterého dnes v Googlu celý fond spadá, se neodvažuje tipovat, kolik přihlášek do druhého kola dorazí. „Je to těžké odhadnout, protože každý čeká se zasláním přihlášek do poslední minuty. To se dělo i v prvním kole a bude se nejspíš dít pokaždé,“ vysvětluje z pařížských kanceláří přes Google Hangouts (Skype se ve firmě ze zásady nepoužívá).

Reklama
ČEZ

Tisíc kilometrů vzdálená metropole je nejbližší místo, kde se lze o fondu, pomocí kterého chce technologická společnost podpořit inovace ve zpravodajství, dozvědět víc. Lokální pobočky Googlu totiž nemají lidi, kteří by se fondu speciálně věnovali, a všechny přihlášky proudí přímo do centrály projektu.

Blecher si však myslí, že zájem předčí první kolo, do kterého dorazilo přes 1200 přihlášek. Společnost tehdy vybrala 128 projektů, mezi něž rozdělila víc než 27 milionů eur.

Zároveň uvádí tři základní klíče, podle nichž projekty vybírají – dopad na mediální trh, inovace a proveditelnost. „Naším cílem je stimulovat celý ekosystém. Díváme se na přihlášky a klademe si otázky, jaký bude dopad tohoto projektu, díváme se, jestli je konzistentní, jaké jsou jeho klíčové ukazatele výkonnosti, jestli má tým,“ popisuje proces výběru.

Způsobů, jak dosáhnout toho, aby měl přihlášený projekt dopad na co nejširší část trhu, je podle Blechera několik. „Jedna z cest je, že projekt může mít otevřený kód a být volně sdílený a upravovaný napříč trhem. Další způsob je podívat se na nějaký problém, který trápí velkou část trhu, a pokusit se najít jeho řešení.“

Zatímco tohle všechno jsou poměrně obecné body, existuje i jedna konkrétní vlastnost, kterou Google v projektech sleduje – spolupráce. Podle Blechera to může být spolupráce mezinárodní, spolupráce s konkurenty nebo spolupráce s jinými odvětvími průmyslu. Google je přesvědčený, že vzájemná spolupráce působí pro nové projekty jako stimulant a podporuje jejich diverzitu.

Vlastnosti, které technologická společnost hledá, se dají najít i v projektech, které získaly financování v rámci prvního kola a ke svému úspěchu se přihlásily. MAM na jaře psal třeba o české společnosti Sourcefabric, která vyvinula nástroj, jenž zdarma umožňuje médiím jakékoliv velikosti vytvářet on-line přenosy a informovat pomocí nich o aktuálních událostech.

Přerozdělování 150 milionů eur bude trvat dohromady tři roky a Google se zavázal uskutečnit minimálně dvě kola soutěže ročně. Fond na podporu žurnalistiky čelil při svém startu loni na podzim podezření ze snahy „koupit“ si přízeň médií po letech sporů evropských mediálních domů s Googlem o projekty jako třeba Google News, které využívají práci médií. Ludovic Blecher tyto kontroverze komentovat nechce. Za poslední léta se však podle něj dynamika na trhu v mnohém změnila a doufá, že celý projekt Digital News Initiative, který zahrnuje ještě výzkum, školení a produktový vývoj, bude prostorem pro diskusi o těchto změnách.

Google hledá projekty, které budou inovativní a zároveň inspirující. Detaily jsou na kandidátech.
Foto: Shutterstock

Reklama
MMcite
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
Know
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)