Adaptace digital signage zažívá v České republice meziroční nárůst o 20 procent, a to zejména v oblasti retailu, který dělá téměř polovinu trhu. Vyplývá to z čísel společnosti Samsung, výrobce a dodavatele HW a SW řešení na míru. „Digitální technologie mohou výrazně pomoci s navýšením prodejů (komunikace akčních nabídek či dokreslení atmosféry prodejny zákazníka). Kromě toho může náš zákazník využít displeje na svých prodejnách jako reklamní plochu, jejíž, vysílací čas‘ pak může prodávat jiným výrobcům a vydělat tak další peníze,“ vystihuje přínos digital signage za Samsung Lukáš Zima, display & aircon manager.
Efekt displejů? Není tu „před a poté“
Aby měly zobrazovací technologie v retailu efekt, mělo by se vždy precizně pracovat s obsahem v závislosti na velikosti a orientaci displeje. Jak navíc soudí Lukáš Zima, ideální jsou animace na úkor statického obrazu a Full HD zobrazení. „Primárně nám jde o další zlepšení zákaznického servisu. Video, světla či pohyb vždy zákazníka upoutá více než plakát a figurína,“ zdůvodňuje nasazení digital signage do reklamy v místě prodeje za řetězec Sportisimo Magdaléna Kinkorová. Výhodou je dle jejích slov též možnost provázanosti obsahu z dalších komunikačních kanálů. Základní obsah v displejové OOH reklamě u lékáren Dr. Max tvoří pětiminutové playlisty o pěti až deseti oddělených obsazích. „Jde buď o původní obsah Dr. Max, anebo o videa připravená ve spolupráci s našimi dodavateli. Většinou jde o propagaci produktů z TV reklamy, měsíčních akčních nabídek, propagaci klientského programu Dr.Max (Karta výhod). Kromě obchodních sdělení komunikujeme i své odborné kampaně či charitativní projekty,“ vyjemenovává za společnost Česká lékárna holding tiskový mluvčí Míchal Petrov.
Při výběru rozhoduje servis
Nákup displejů i SW řešení probíhá většinou v rámci výběrových řízení, do procesu návrhu a správy obsahu vstupují i specializované agentury. „Ceny mezi dodavateli a značkami jsou rozdílné, klíčovým kritériem výběru je však poskytovaný servis,“ uvádí Magdaléna Kinkorová. Stejného názoru je i Lukáš Zima za Samsung v roli účastníka tendrů: „Cena je pro zákazníky samozřejmě důležitým kritériem, nicméně určitě se nesnažíme prodávat jen nízkou cenou. Zákazníci stejně tak ocení i vysokou spolehlivost displejů, možnost vzdálené správy obsahu bez nutnosti přidávat k displeji externí PC, spolehlivý servis a velké množství referencí z oblasti retailu. Důležitá je i role našich partnerů, kteří zajistí komplexní dodávku včetně souvisejících služeb a následného provozu“. Samsung tak např. umožňuje spolu s partnery i testování nabízené technologie v rámci pilotního nasazení.
Dr.Max a Sportisimo hlásí: displeje efekt přináší
Ač neexistují obecná rámcová pravidla pro měření efektivity digital signage, obchodní řetězce, které mají s touto formou reklamy vlastní zkušenost, jsou o jejím přínosu přesvědčení. „Digital signage umožňuje řetězci lépe a rychleji reagovat na změny chování zákazníků i trhu. Brzy displeji nahradí i CLV formáty uvnitř prodejen,“ doplňuje Kinkorová za Sportisimo. Obchodní řetězec Globus využívá displejů pro zveřejňování cen pohonných hmot vlastních čerpacích stanic, a to převážně v shop zóně v hypermarketech. Síť lékáren Dr. Max spustila projekt digital signage loni v září, v současnosti je „digitální“ už drtivá většina lékáren. „Je to velmi efektivní doplnění 360stupňové komunikace. Výhodou je velmi rychlá možnost obměny obsahu – jeho mnohem jednodušší distribuce, protože zcela odpadá potřeba fyzické dopravy papírových nosičů a estetická čistota a také snížení míry zatížení personálu, pokud jde o instalaci marketingových nosičů, na minimum. Benefitem je při síťové struktuře i centrální řízení tv kampaní. To určitě nejsou jen subjektivní efekty,“ uzavírá Michal Petrov.