Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Česko v datech, grafech a ilustracích

Minulý týden byl pro agenturu Dark Side velmi úspěšný. Její projekt Česko v datech získal další dvě oborová ocenění: ve středu si odnesl Grand Prix ze soutěže Český direkt & promo, ve čtvrtek přidal první místo v kategorii Společnost na cenách Internet Effectiveness Awards. Zdařilý web, který ukazuje, co všechno se dá zjistit díky dobře analyzovaným datům, vznikl v září jako PR pro společnosti SAS, Deloitte a Unicorn.

Dark Side pro ně vymyslela Česko v datech jako efektivní ukázku analýzy dat, konzultací a technologických řešení. Výsledné řešení je zároveň graficky názorné, srozumitelné a zajímavé i pro širokou veřejnost.

Datová žurnalistika jako inspirace

Web vychází z principů datové žurnalistiky, která hledá příběhy, trendy a souvislosti v různých číslech. Tento styl novinařiny se v posledních letech rychle rozvíjí hlavně v zahraničí, kde řada médií nabízí interaktivní on-line speciály s využitím map, fotografií, videí a zvuků. V Česku se na tento typ obsahu specializuje třeba tým datových žurnalistů Českého rozhlasu.

Reklama
MMcite

O takzvaná velká data se ve stále větším měřítku zajímají také firmy, které se učí interpretovat údaje o chování svých zákazníků a jejich nákupech. Tým Česka v datech proto ukázkově zpracoval témata, která se neobejdou bez analýzy velkých statistických souborů. „Chceme objevit souvislosti, které se v datech skrývají, a potvrdit či vyvrátit tvrzení, která se v české společnosti tradují, ale bez práce s rozsáhlými daty jim chybí důkaz,“ popisuje marketingová manažerka SAS Zuzana Lhotáková. „Kde z nedostatku jiných možností dříve nastupovala intuice, odhady a dohady, přichází dnes exaktní a precizní práce s daty,“ podotýká.

Přibližně každý týden na stránkách vychází jedno nové téma. To je jednak rozesláno jako bezplatná studie vybraným médiím, jednak zveřejněno na moderně a ergonomicky zpracovaném webu, na Facebooku a na Twitteru. „Témata vznikají na měsíčních redakčních radách i ad hoc. Reagují na aktuální společenskou potřebu a jsou podpořena blogem odborníků především z řad partnerů, kteří za vznikem stáli,“ vysvětluje za Dark Side Dominik Hrodek. „Spolupracujeme s orgány veřejné správy, vědeckými a vysokoškolskými pracovišti,“ dodává.

Tekutý chléb a hry

Na webu jsou témata rozdělena do čtyř základních oblastí: společnost, technologie, byznys a kultura. Redakce se snaží o mix vážných a lifestylových témat. Analyzovala třeba počet a strukturu cizinců v Praze, ceny nemovitostí, ale také zájem o videohry. Rozebrala i texty písniček, díky kterým vyšlo najevo, o čem se typicky zpívalo v průběhu posledních desetiletí.

Ekonomická témata zastupují údaje o pojistných podvodech, data o exportu piva nebo rozbor čerpání evropských dotací. Společenských témat je dosud zpracováno nejvíc, mezi šestnácti články se dočtete o vývoji rozvodů, spotřebě biopotravin nebo o zastoupení žen v politice. Všechna data Dark Side poskytuje volně ke stažení a publikaci.

Mediální pokrytí překonalo očekávání

Zjištění z analýz komentují v článcích odborníci ze všech partnerských firem. Jejich jména jsou tak spojena s obsahem, jejž přebírá mnoho internetových i klasických médií. „Využíváme odborníků z partnerských firem, kteří mají k tématům co říci. To zaručuje, že jsou partnerské firmy v médiích přirozeně vidět,“ poznamenává Hrodek a dodává: „Začínali jsme jako PR projekt, za půl roku existence jsme se i díky zaměření na publicitu stali respektovaným a vyhledávaným projektem datové žurnalistiky v Česku.“ S výsledky panuje spokojenost: za půl roku fungování napočítali v agentuře 152 příspěvků v médiích s citacemi Česka v datech a jen za březen 2016 se objevilo 32 významných mediálních výstupů. Projekt citovaly prakticky všechny deníky, data využily také Český rozhlas, Frekvence 1, rádio Zet, ČTK nebo pánský měsíčník Maxim.

Na web přijde každý měsíc zhruba šest tisíc reálných uživatelů, počet fanoušků na Facebooku překročil 6,5 tisíce. Březnový dosah projektu na Facebooku představoval 286 360 uživatelů. „Významná média si nechávají u nás zpracovávat svá témata,“ popisuje aktuální vývoj Hrodek.

Co loni na podzim Dark Side zasela, to letos sklízí. Kromě aktuálních ocenění z minulého týdne se Dark Side může pochlubit také květnovým prvním místem v kategorii webových stránek na soutěži Fénix Content Marketing a dostala se i na shortlist červnové České ceny za PR.

„Vždy jsem měl rád tematické atlasy a Česko v datech je jejich příbuzným. Jsem potěšen, že jsme našli klienty na rozvoj takového projektu. Děkuji tímto SAS, následně i Deloittu, Unicorn a DataSpring za pomoc a podporu,“ uzavírá Hrodek.

Autoři jsou přitom otevřeni spolupráci nejen s médii, ale i se studenty, s občanskými aktivisty nebo výzkumníky. Tým projektu námětu věnuje své schopnosti, nástroje i čas a poté se o zjištění prostřednictvím Česka v datech podělí s veřejností.

Máte zajímavou case study? Pošlete ji na [email protected].

Reklama
MMcite
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
SedímvKlidu
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
SedímvKlidu