Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Atraktivní pravda aneb fact-checking za časů Donalda Trumpa

Tuhle pravdu odhalil jistý web hned vedle článku Fotografie žen z ruské seznamky. Článek sdílela přes Facebook téměř tisícovka lidí. Nejúspěšnější text projektu Demagog.cz, jenž ověřuje pravdivost informací, byl sdílen jen o trochu víc. Pracovalo se na něm týden. Při tomto srovnání člověka napadne, jestli má taková činnost vůbec smysl.

Američtí kolegové si už téměř rok užívají žně s výroky Donalda Trumpa, v domácích podmínkách se můžeme obrátit například na Hrad, tedy na politiky úspěšné, kteří používají velmi nepřesné, zavádějící a často demagogické argumenty. Teze, kterou lze slyšet, říká, že na voliče populistických politiků a stran stejně nemá vyvracení různých bludů žádný dopad. A v době sociálních sítí a alternativních zdrojů informací možná ještě o něco míň.

Tahle „doba Donalda Trumpa“ je problémem i pro seriózní média. Jsou tlačena do bulvarizace, lidé jejich práci méně věří a informace, které vyhovují jejich světonázoru, vyhledávají jinde. Pokud by novináři začali ve větší míře využívat primární zdroje informací a s nimi konfrontovali vyjádření naší „elity“, přispělo by to rozhodně ke kvalitě žurnalistické práce (byť dost možná také k poklesu počtu kliků na dané weby).

Reklama
ČEZ

Nedávno jsem se vrátil z Argentiny, z konference fact-checkingových projektů, která člověka naplnila trochou optimismu. Ve Spojených státech vzniká nástroj, který umí vytáhnout fakta z článků, což urychlí práci. Ve Španělsku a Itálii se vyrábí televizní pořady založené na fact-checkingu, které se nebojí konfrontovat autory výroků přímo ve studiu. A jedním z největších fact-checkerů je John Oliver, sledovaný miliony. Pravda může být i zábavná a nemusí být bulvární. Přístup k pravdivým informacím a možnost utvořit si na jejich základě co nejvíc kvalifikovaný názor je základem demokracie.

Jan Tvrdoň, vedoucí projektu Demagog.cz

Reklama
MMcite
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024
Vstupní body do kategorie
LiDay 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)