Tuhle pravdu odhalil jistý web hned vedle článku Fotografie žen z ruské seznamky. Článek sdílela přes Facebook téměř tisícovka lidí. Nejúspěšnější text projektu Demagog.cz, jenž ověřuje pravdivost informací, byl sdílen jen o trochu víc. Pracovalo se na něm týden. Při tomto srovnání člověka napadne, jestli má taková činnost vůbec smysl.
Američtí kolegové si už téměř rok užívají žně s výroky Donalda Trumpa, v domácích podmínkách se můžeme obrátit například na Hrad, tedy na politiky úspěšné, kteří používají velmi nepřesné, zavádějící a často demagogické argumenty. Teze, kterou lze slyšet, říká, že na voliče populistických politiků a stran stejně nemá vyvracení různých bludů žádný dopad. A v době sociálních sítí a alternativních zdrojů informací možná ještě o něco míň.
Tahle „doba Donalda Trumpa“ je problémem i pro seriózní média. Jsou tlačena do bulvarizace, lidé jejich práci méně věří a informace, které vyhovují jejich světonázoru, vyhledávají jinde. Pokud by novináři začali ve větší míře využívat primární zdroje informací a s nimi konfrontovali vyjádření naší „elity“, přispělo by to rozhodně ke kvalitě žurnalistické práce (byť dost možná také k poklesu počtu kliků na dané weby).
Nedávno jsem se vrátil z Argentiny, z konference fact-checkingových projektů, která člověka naplnila trochou optimismu. Ve Spojených státech vzniká nástroj, který umí vytáhnout fakta z článků, což urychlí práci. Ve Španělsku a Itálii se vyrábí televizní pořady založené na fact-checkingu, které se nebojí konfrontovat autory výroků přímo ve studiu. A jedním z největších fact-checkerů je John Oliver, sledovaný miliony. Pravda může být i zábavná a nemusí být bulvární. Přístup k pravdivým informacím a možnost utvořit si na jejich základě co nejvíc kvalifikovaný názor je základem demokracie.
Jan Tvrdoň, vedoucí projektu Demagog.cz