Start-up nabízí sdílení nákladů na výzkumy

Nejsme firma na průzkumy trhu, ale tržiště průzkumů trhu. Tak se stručně charakterizuje čerstvě vzniklá společnost Collaborata se sídlem v Chicagu, jejímž cílem je umožnit firmám, které si nemohou dovolit financovat rozsáhlá výzkumná šetření, aby se o náklady rozdělily s dalšími odběrateli, které zajímá stejné téma. „Všichni známe situaci, kdy nás někdo žádá, abychom zjistili více, ale za méně peněz. Ve výsledku se pak spousta potřebných průzkumů ani neuskuteční, protože na ně prostě nejsou peníze. Přitom by jejich výsledky mohly pomoci k rozvoji značky i lepším výdělkům,“ vysvětluje spoluzakladatel firmy Peter Zollo. Sám v minulosti založil a vedl výzkumnou společnost TRU, kterou před třemi lety úspěšně prodal skupině WPP/Kantar.

Zkušební fáze Collaboraty odstartovala teprve minulý týden s prvními deseti projekty. Několik se jich týká generace Z, jejího chování a preferencí, jiné se zaměřují na vztah spotřebitelů k tzv. wearables (chytré hodinky, fitness náramky a další podobná zařízení).

Rozdělit se o data s konkurencí?

Ke každému projektu je k dispozici podrobný popis zvolené výzkumné metody, očekávaných cílů, časového rozsahu a formy doručení výsledků. Například průzkum vztahu generace Z k luxusnímu sortimentu kombinuje kvalitativní výzkum, analýzu dat ze sociálních sítí a celodenní rozhovory se zástupci cílové skupiny. Geograficky je rozložen napříč Spojenými státy a měl by trvat osm týdnů.

Přispěvatelé většinou za svůj finanční podíl dostanou možnost položit otázky se vztahem k jejich značkám anebo konkrétním trendům. Podmínky se liší projekt od projektu. Čím větší podíl si přispěvatel koupí, tím větší vliv bude mít na to, co průzkum bude zjišťovat. Například u zmíněného výzkumu o vztahu k luxusnímu zboží se celková cena vyšplhala na více než 62 tisíc dolarů a minimální jednotlivý příspěvek je stanoven na 6250 dolarů, v přepočtu zhruba 150 tisíc korun.

„První reakce možná bude, že mnohá svá zjištění chcete chránit a rozhodně se o ně nechcete dělit s konkurencí,“ připouští Zollo. „My odpovídáme, že nastal čas přemýšlet o nákupu a prodávání výzkumných dat jinak. Koneckonců, stejně žijeme v době, kdy jsou data přítomná všude kolem nás,“ dodává a přirovnává Collaboratu k dalším produktům sdílené ekonomiky, jako je alternativní taxislužba Uber. „Oblast průzkumů trhu je sice plná inovací, ale v tom základním, totiž obchodování s nimi, se změnilo jen velmi málo,“ tvrdí Zollo. Na svou stranu získal třeba bývalého globálního ředitele Millward Brown Boba Meyerse. Jak asi tato „kolaborace“ dopadne?

Web Collaboraty je zatím dost jednoduchý, ale první projekty se na něm už objevily. Koncept vychází z modelu společného financování různých projektů na serveru Kickstarter, ale v nabídce jsou výhradně průzkumy.
Repro: MAM

Reklama
Reklama
Reklama
MAM_SOME_800x1068_cover-11

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-11

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

nový web-otvírák
Návrh bez názvu-17
iStock_téma_CX propast_nový web-otvírák - 2025-02-22T182251

MAM Exkluzivně v časopise

Lenka Králová, Pilsner Urquell
Scott Mills
Vojta Kotek, Bauhaus
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

nova_O2
airbank100_2
MAM Souboj spotů - únor
lego_mustard
nova_O2
airbank100_2
MAM Souboj spotů - únor
lego_mustard