Průzkumy trhu: Grafy, procenta a emoce zákazníků

Jedním z nejčastějších marketingoých nástrojů využívaných v tiskových zprávách je rozhodně spotřebitelský průzkum, případně anketa nebo výzkum veřejného mínění. Na novináře se valí ze všech stran a většinou mají mizivou výpovědní hodnotu, navíc ohnutou tak, aby potvrzovala očekávání obchodníků. Zjištění nebývají zvlášť objevná – koho by třeba překvapilo, že lidé chtějí v létě konzumovat více zmrzliny? -, ale o to kreativnější bývají položené otázky. Zábavné jsou pak interpretace výsledků, zvlášť pokud odpovědi odporují cílům značky.

Technologický vývoj ovšem směřuje k tomu, že naše chování a preference budou ve větší míře posuzovat automatizované nástroje, které si vystačí s mapováním našich dosavadních zvyklostí a předchozích rozhodnutí. Důležité je i to, jak nám značka „voní“ a „chutná“. Třeba dospějeme k filmovým situacím, kdy kamera rozezná náladu spotřebitele a vydá pokyn počítači, aby vyměnil reklamní sdělení dřív, než k němu zákazník v obchodě dojde. Názor a očekávání spotřebitele je jedna věc, jeho skutečné rozhodnutí věc druhá. Vždycky se procenty popsat nedá.

Telefon místo dotazníku

Když se v lednu zeptal oborový server Market Research několika expertů, co považují za hlavní trendy letošního roku, několik z nich vyzdvihlo možnosti mobilů a velkých dat. Čím dál ve větší míře podle nich budou výzkumy probíhat na telefonech díky možnosti oslovit respondenty uprostřed určitých aktivit nebo na konkrétním místě s pomocí geolokace, což ve výsledku vede k přesnějším a aktuálnějším datům. Mnohdy ostatně ani netušíme, jak moc chytrý je výzkumník převlečený za telefon a kam aplikace posílají data…

Foto: Shutterstock

Reklama
Reklama
Reklama
MAM_SOME_800x1068_cover-11

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-11

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

nový web-otvírák
Návrh bez názvu-17
iStock_téma_CX propast_nový web-otvírák - 2025-02-22T182251

MAM Exkluzivně v časopise

Lenka Králová, Pilsner Urquell
Scott Mills
Vojta Kotek, Bauhaus
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

nova_O2
airbank100_2
MAM Souboj spotů - únor
lego_mustard
nova_O2
airbank100_2
MAM Souboj spotů - únor
lego_mustard