Metod, jak přilákat zákazníka v obchodě zrovna ke svému produktu, jsou stovky. Používají je ale všichni, a vyniknou proto jenom ti, kteří dokážou zahloubaného spotřebitele dostatečně vyrušit v jeho mikrosvětě. Trendem jsou třeba vůně, někdy až guerillového charakteru. Britská asociace pekáren například v minulosti provokovala modelky při přehlídce London Fashion Week parfémem ve spreji s lákavou vůní křupavých toastů. Město York zahrnulo mezi marketingové předměty parfém „s odérem vikingského válečníka“, který muže zahalí do „vůně devátého století“. A střešní restaurace londýnského obchodního domu Selfridges v zimě rozprašovala aroma borovic, zatímco teď na jaře atmosféru dolaďuje vůně čerstvě nařezaných květin. Ovšem umělá.
Zabírají také zvuky a interaktivita. Senzory reagují na pohyb zákazníka prostorem a mění prostředí kolem něj. Díky dotykovým plochám nebo prvkům rozšířené reality se obyčejný nákup skoro mění ve hru.
A když ani takové šálení smyslů v boji o zákazníka nestačí, začnou si obchody půjčovat „zbraně“ z jiných segmentů: na začátku května deník Financial Times přinesl zprávu, že britské pivnice, puby a bary začaly lákat návštěvníky na nabídku kávy, zatímco kávové řetězce naopak experimentují s nabídkou večeří, piva a vína od malých producentů. Vykročení mimo tradiční nabídku si pochvaluje například Starbucks.
Vrcholem je pak „unést“ spotřebitele do prostředí, které má značka zcela pod kontrolou. Pepsi se inspirovala u hipsterů a v New Yorku otevírá trendy „limonádovnu“. Foodies si v ní mohou pochutnat třeba na dobrotách z kolových oříšků…
Zdroj: Shutterstock