Francouzi jsou mistři holismu, tedy dovednosti upřednostnit celek před jeho částmi. Obchodníkům se daří udržovat prostředí stylové, sladěné, vkusné a nerušivé. U nás často investujeme peníze do vzhledu prodejny, ale zákaznickou zkušenost zdevastuje třeba první nepříjemný pohled prodavače, přehnané vnucování nebo neschopnost poradit, jindy chybějící produkty nebo dlouhé čekání u pokladny. Oproti tomu ve Francii máte z prodavačů pocit vzdělaných profesionálů, partnerů a férových rádců. Navíc je jich dost, abyste měli některého z nich stále po ruce. Také u ostatních detailů si zřídka dovolí chybovat.
Propojení světů
I samotný vzhled prodejny Francouzi dovedou vyladit skvěle. Třeba obchod se sportovními potřebami: v jedné části obří haly bylo vše zaměřeno na běhání. Styl regálů, barvy pozadí, vizuály, způsob vystavení zboží, dekorativní i praktické doplňky na stropech, stěnách i podlaze. A najednou jsme se v další části stejné haly ocitli v horách a přírodě. Při průchodu prostorem spolu jednotlivá prostředí bezprostředně sousedila, přesto vkusně ladila.
V Sephoře i v Legu jsme viděli technologie blízké sci-fi: robota, který s námi komunikoval a zval k nákupu u vstupu do prodejny (Sephora), nebo rozšířenou realitu (Lego). Před monitor dáte stavebnici a na něm se objeví 3D model hotového výtvoru. Tím pak pohybem ruky virtuálně otáčíte. V obchodě s dárkovými předměty řešili zajímavým způsobem automatické platební terminály. Prodavač produkty sice naskenoval, platili jsme však do automatu na bankovky, mince a karty umístěného před pultem.
Důraz na doplňkové služby
V pařížských obchodech je vidět řada doplňkových služeb pro zákazníky. Například v již zmíněné Sephoře je mnoho stolků a míst, kde sedí zákazníci opečovávaní poradcem. Ten je učí se líčit a používat některé speciální produkty. Časté jsou také pulty, kde vám zakoupené věci zabalí jako dárek.
U vchodu do velkého obchodu s kosmetikou se nám líbil prodej růží. Hned u dveří se tak zákazník může naladit do romantického módu. V jiném obchodě se shodným sortimentem měli mořské akvárium. Jinde byly za vchodem časté výstavky zajímavých produktů, které člověka zpomalí a přitom přeladí na nakupování a impulzivní chování – z Ameriky známé „speed bumpers“.
Do multikina zase nemusíte jen jít na film, který si tu sami na kiosku s dotykovým displejem vyberete, zaplatíte a pak si na něj vytisknete vstupenku bez přítomnosti personálu. Přímo u vchodu do kin jsme potkávali obchody s dárkovými předměty s filmovou tematikou, včetně aktuálních a dominujících Star Wars.
Je to skvělý způsob, jak do prostoru vnést více filmové atmosféry, rozšířit příjem z prodeje – taky asi trochu nazlobit rodiče, kteří musí tím více odolávat žadonícím dětem. Do kina se nicméně chodí jen občas, a tak mají možnost jim nějakou pozornost dopřát a znásobit sílu společného zážitku.
Autor je spolumajitelem společnosti DAGO
V Sephoře vítá zákazníky robot a rád si s nimi povídá.
Rozšířená realita v obchodě Lego.
Akvárium v prodejně s kosmetikou.
Foto: DAGO