Zdražující se výroba v Číně, velká konkurence v podobě prodeje hraček v obchodních centrech a na internetu a upadávající zájem dětí o klasické hračky ve prospěch tabletů jsou překážky, kterým v současnosti čelí zdejší hračkářské řetězce. Podnikatel Petr Homolka na situaci na trhu reagoval tím, že k e-shopům s hračkami Maxik.cz a 4Kids.cz a k distribuční společnosti Epline začal pod svou Wormellen Group seskupovat i hračkářské řetězce Bambule (Alltoys), HM Studio a Sparkys (dříve pod Sebastianem Pavlowským). Vybudoval tak síť s téměř sedmdesátkou kamenných obchodů a s podílem 25 procent na prodejích hraček. Vedle této silné skupiny má v Česku své prodejny ještě síť Pompo a Dráčik, které nabídku k odprodeji zatím odmítají. V on-line prodeji si v segmentu hraček dobře vedou Alza.cz a Mall.cz, podle dat portálu Heureka.cz se největší podíl z prodeje hraček vztahuje k Legu (šest procent) a RC modelům (tři procenta).
Češi na hračkách nešetří
Pozornost dětí věnovanou elektronice si uvědomují i v Hamleys, jejich receptem na vyšší návštěvnost kamenných prodejen je propojení prodeje se zábavou. Tu od 5. května poskytuje obrovský showroom Hamleys v centru Prahy vybudovaný s investicí 150 mil. korun. V blízké budoucnosti hodlá Hamleys, finančně již rovněž ovládaný Číňany, otevřít dvě až tři menší pobočky také v Rakousku a Polsku. Jak šéf společnosti Inexad, majitele franšízy pro Hamleys, tak Petr Homolka se shodují v názoru, že si vzájemně nekonkurují. Jestliže pro Bambuli, Sparkys či e-shopy představují klíčové prodejní artikly značky Lego, Mattel a licencované hračky (Mimoni, Spider-Man, Ledové království, Krteček aj.), v Hamleys by se měl český zákazník setkat s hračkami, které dosud neznal. Budou tvořit asi třetinu sortimentu. Starší děti zde ocení koutek Minecraft s tablety a herními konzolemi.
Češi jen loni za hračky utratili přes šest miliard korun, tedy asi o 80 milionů víc než rok předtím. Výdaj za hračky v průměru na jedno dítě představuje 5716 korun.
V zatím dvoupatrovém Hamleys Worldu by měly rodiny s dětmi strávit průměrně dvě hodiny času. Rodinným rozpočtem zde zamává nejen nákup hraček, ale i zpoplatněný vstup na některé z atrakcí.
Foto: Lukáš Bíba