Nedávno jsem si otevřel po dlouhé době svou „starou“ e-mailovou schránku. Post.cz není v kurzu myslím již řádku let. Přes 3000 nepřečtených e-mailů asi nejlépe dokumentuje, jak dlouho jsem se do tohoto účtu nepřihlásil. Projíždím v rychlosti seznam nepřečtených e-mailů, abych zjistil, kolika svým známým už pár měsíců neodpovídám, ale k mému překvapení se seznam odesílatelů s železnou pravidelností opakuje a tělo e-mailu v lepším případě začíná velmi neosobním oslovením. Proč musím dostávat každý týden pozvánku na konferenci od společnosti, kterou vůbec neznám, natož abych cokoliv objednal či se někam registroval? Proč musím dostávat nabídky na zlevněné dámské potřeby od velkého drogistického řetězce, když si u nich vždy kupuji jen zubní pastu a pánský deodorant? Občas mám pocit, že není rok 2016 a můj e-mailový účet na post.cz je pořád „in“. Asi dokážu pochopit, že malé e-shopy jakoukoliv personalizaci nezvládají, natož aby sledovaly open rate a na jeho základě upravily frekvenci rozesílek, ale že mě plošným spamem zahrnují pravidelně i společnosti, které investují do marketingu ročně miliony korun, to mě vážně překvapuje. Možná jsem už z každodenního testování, měření a detailní personalizace trochu postižený, ale vždyť personalizace obsahu nemusí být vždy jen o náročných technických řešeních a neustálé práci s transakčními daty (i když se bez mučení přiznám, že takhle to funguje nejlépe). Nicméně další den na schůzce s jedním z našich klientů mi vlastně došlo, proč to tak je. Rozebírali jsme jeho minulou e-mailingovou strategii a já si ihned vybavil svou schránku na post.cz. Strategie byla prostá – zkrátka plošný nálet. Na mé – Proč? – přišla tato odpověď: Protože se vždycky někdo chytne a „oni“ po nás pořád chtějí další a další prodeje. A tak se celý kolotoč roztáčí čím dál rychleji. Responze je čím dál menší, a aby se dosáhlo stejného výkonu, musí se posílat nabídky stále častěji. Z mého pohledu si společnosti stále ještě příliš málo váží kontaktů, které získaly mnohdy i za velkého úsilí a finančních nákladů. Přitom k tomu, aby příjemci e-mailů dostávali opravdu jen relevantní nabídky, které mohou využít, a majitelé firem viděli své nárůsty obratu, stačí jen málo. Responze může být několikanásobně vyšší. A co jsem udělal se svou schránkou? Odhlásil jsem se ze všech rozesílek, aniž bych si jediný e-mail přečetl.
Jaroslav Tošer, account supervisor, Wunderman