Zákazníci si často raději trochu připlatí za to, že koupí produkt od důvěryhodného prodejce. Proto se e-shopy snaží svoji kvalitu zákazníkům všemožně dokazovat, a to často bohužel i nekalými cestami. Jedním z mála věrohodných certifikátů je Ověřeno zákazníky. Je založen na sbírání milionů recenzí od reálných zákazníků po reálných objednávkách: pokud je e-shop do programu zapojen, není možné mu recenzi dát, aniž byste na něm opravdu nakoupili. Z asi 15 000 e-shopů v ČR, které se do programu zapojily, získalo certifikát pouze 5000. Získaly totiž dostatečný počet dostatečně kvalitních recenzí. Certifikát je pro zákazníky perfektním vodítkem. Díky němu poznají, u koho se nemusí bát nakoupit a od koho „dát radši myš pryč“. Není proto divu, že se na trhu najdou tací, kteří se certifikátem kvůli své nekvalitě chlubit nemohou. Odmítají se s tím ale smířit, a tak není nic jednoduššího než certifikát napodobit. Zákazník přece nic nepozná…
Většinou stačí těmto vynalézavcům sdělit, že porušují zákon, protože napodobují ochrannou známku, což je nezákonné. Ne vždy však stačí pouhá výzva. My jsme to aktuálně zažili s webem Zbožomat.cz, jejž jsme po desítkách neúspěšných proseb o stažení jejich falešného certifikátu zažalovali. Jde samozřejmě o základní principy: zákony se mají dodržovat a nikomu se přece nemůže líbit, pokud je zneužívána jeho značka. Druhý princip je z našeho pohledu ještě důležitější – jde nám o to, aby zákazníci nebyli voděni za nos nepoctivým prodejcem. K mému překvapení a velké radosti český soudní systém zafungoval celkem rychle (celý případ trval jen několik měsíců) a Zbožomatu nařídil všechny tyto „certifikáty“ stáhnout. A omluvit se nám. Škoda jen, že stačí změnit pár slov a se zákonem jste v souladu. Na Zbožomatu tak nyní najdete „doporučeno zákazníky“ místo „ověřeno zákazníky“. Ach jo. Tak to zkusíme u soudu znova?
Tomáš Braverman, výkonný ředitel, Heureka.cz