Živé přenosy, ke kterým stačí jakýkoliv telefon s kamerou a internetem, roboty v Messengeru pracující na zákaznické podpoře, virtuální realita i 360° kamery představují přesně to, jak si vizualizujeme komunikaci i reklamu budoucnosti. Dožadovat se budoucnosti už teď vyjde ale draho.
České a slovenské klienty a agentury tak čekají nemalé investice, aby si dokázali před publikem obhájit, že příchod futuristických služeb a reklamy jen nepředstírají. Když se spouštěl Periscope, byl internet zaplavený spoustou živých streamingů podivné kvality, které většina lidí ignorovala nebo si na ně už druhý den ani nevzpomněla. Jediné, co z toho zbylo, byly tiskovky, kde se agentury a značky chlubily, jak rychle adoptují nově dostupné technologie.
Jenže tyto tiskovky neprodávají. Představa toho, že agentura ve spolupráci se značkou vyrobí unikátní a trh bořící kampaň za použití čerstvě nakódovaných formátů a aplikací, je samo sebou parádní. Náklady na profesionální techniku a čas talentovaných lidí, díky nimž budou moct podobné věci vznikat, se ale začínají pomalu vyrovnávat částkám, které se u nás doposud investovaly jen do off-linu.
Ještě těžší než vymyslet způsob, jak nové formáty a technologie kreativně využít, tak pro agentury bude úkol přesvědčit své klienty, aby byli ochotní za kampaně na sociálních médiích zaplatit podstatně více, než byli doposud zvyklí.
Jen tak se vyhneme tomu, aby se z důvodu sesekávání rozpočtů a optimalizací nákladů nezjevila na internetu hromada zrnitých živých vysílání, rozklepaných třistašedesátkových záznamů z koncertů nebo automatizovaných zákaznických podpor, které zvládnou nanejvýš přeposlat zprávu operátorovi. Když se jim to povede, čeká nás spousta úžasných věcí.
Jiří Markvart, community manager, Follow Bubble