Byl to paradoxně loňský neúspěšný pokus o převzetí krachující nuselské Literární akademie Josefa Škvoreckého, který přispěl k tomu, že v Česku by letos po prázdninách měla být zahájena výuka na první Vysoké škole kreativní komunikace. Za ambiciózním projektem stojí Michael a Ondřej Štěpánkovi, kteří na pražském Opatově provozují už dvě desetiletí střední a vyšší odbornou školu reklamní a umělecké tvorby Michael.
O potřebě vysokoškolského vzdělávání se v komunikační branži mluvilo už léta. Možnosti založení vysoké školy sondovala i Asociace komunikačních agentur (AKA), ale prý došla k závěru, že je to příliš složité. Jak se to podařilo vám?
Před rokem jsme začali jednat o propojení naší školy s Literární akademií Josefa Škvoreckého. Nicméně se ukázalo, že ekonomický stav té školy je tak špatný, že nejsme schopni ji zachránit, a od dohody jsme museli odstoupit. Když akademie vstoupila do insolvence, oslovila nás její akademická obec a studenti, jestli se nepokusíme založit novou vysokou školu. Věděli jsme, že vůle zakládat u nás nové VŠ je absolutně nulová, naopak dlouhodobý záměr je redukovat jejich počet na polovinu. Ale vzhledem k tomu, že studenti neměli kam jít a akademici kde učit, dostali jsme příležitost zdůraznit, že my už to zázemí máme.
Na co konkrétně jste získali akreditaci?
V polovině února nám akreditovali oba obory, o které jsme žádali. Škola má jeden studijní program – literární a vizuální umění – a pod tímto programem jsou dva obory, konkrétně literární a vizuální tvorba. V oboru literární tvorba budeme mít ateliéry publicistiky, redakční činnosti, reklamního textu a tvůrčí tvorby. Vizuální tvorba bude mít ateliéry grafický a vizuální design, animace a vizuální efekty či fotografie a audiovizuální tvorba. Škola se bude jmenovat VŠ kreativní komunikace, stěžejní v ní bude společná výuka komerční komunikace a reklamy. Všichni studenti se seznámí s principy reklamy a marketingu, budou se učit pracovat na reklamních zadáních. Budeme mít i „interní reklamní agenturu“ z elitních studentů, kteří budou za realizované zakázky dostávat zaplaceno. A v reklamě se uplatní všechny obory, které u nás půjde studovat. Chtěli bychom, aby výuka rozlišovala mezi kreativní částí, jejímž absolventem bude reklamní idea maker, a částí, ze které vyjde manažer, který bude schopen strategických rozhodnutí s přesahem do médií, včetně digitální komunikace.
V agenturách dnes často pracují absolventi „svobodných povolání“, kteří ve volném čase vystavují svoji tvorbu…
Naší prioritou bylo získat akreditaci vysoké školy. A teď začneme pracovat na akreditaci nových oborů. Založíme obor komerční komunikace, který bude zaměřený vyloženě na reklamu, takže bude vychovávat primárně reklamní tvůrce, ať už kreativce nebo account manažery či stratégy s přesahem do médií. Když jsem já při studiu FAMU udělal komerční zakázku, málem mě vyhodili. My budeme pravý opak, chceme, aby naši absolventi věděli, o čem je skutečný svět. Proto u nás učí lidé z praxe, jako je fotograf Tomáš Třeštík, který našim studentům vysvětlí, že nejde jen o to, jak umíte fotit, ale jak umíte komunikovat, jak si klienta získáte a jakou si vytvoříte image.
Chcete zahájit výuku po prázdninách, jak chcete nabírat studenty?
Do prvního ročníku chceme nabrat 80 až 100 studentů. V polovině dubna zahájíme kampaň, přijímací zkoušky by se měly konat v červnu, červenci. Kampaň bude komplexní, máme připravený její plán, teď připravujeme web. Víte, máme závazek vůči studentům literární akademie, kdybychom ho neměli, možná bychom rok počkali.
Jaké je personální zajištění nové VŠ?
Vedení školy budou tvořit čtyři lidi, já budu mít na starosti marketing a propojení s praxí. Na rektora máme dva tři kandidáty, ale volit ho bude akademická rada, která se bude skládat z představitelů akademické obce a zástupců studentů. Bývalý předseda AKA Jiří Mikeš bude patronem školy. Experti z praxe povedou ateliéry studentské praxe, po nich tedy nemusíme chtít ani pedagogické minimum. Konkrétní jména říkat nemohu, protože to často ještě není zakotveno smluvně.
Budete konkurencí Ústavu 44, tedy Fakulty marketingové komunikace Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně?
Ano, jako jedinou vážnou konkurenci naší VŠ vnímám Fakultu multimediálních komunikací UTB.
Je to soukromá škola, tedy i byznysový projekt. Jaký je z tohoto podhledu váš plán?
V současnosti máme akreditaci pouze pro bakalářské studium. Akreditaci pro magisterské získáte až po nějaké době, kdy vykážete i vědeckou činnost. Počítám, že se nám to podaří do dvou let, kdy studenti bakalářského studia budou moci přejít na studium magisterské. A za těch pět let, kdy škola bude naplněná, by měla být finančně na svém. Prvních pět let to budeme dotovat ze svých vlastních zdrojů já a můj otec jakožto její spoluvlastníci.
Ondřej Štěpánek (36)
Zakladatel Vysoké školy kreativní komunikace
Školu reklamní a umělecké tvorby Michael založil v roce 1994 Michael Štěpánek se svým otcem Zdeňkem, bývalým kreativním ředitelem ČSA a autorem takových sloganů, jako jsou „Zdraví, sílu najdeš v sýru“ nebo „Řekněte své ženě, zeleninu denně“. „Můj děda přijímal do práce Jiřího Mikeše jako mladého kluka,“ říká dnes Ondřej Štěpánek, stávající jednatel školy Michael, který chce od září zahájit vyučování na Vysoké škole kreativní komunikace.