Obrázky mladé spíš navnadí. Spolehlivě je odradí jen „popelníček“

Celá záležitost má několik „ale“. Jedno z nich je to, že cigarety se normálně prodávají jako lecjaké jiné zboží. Přesto mají značně omezené možnosti v oblasti komunikace. Společnost se tedy k tomuto produktu staví značně nerovnoměrně. Na jednu stranu si cigarety běžně může koupit každý člověk starší osmnácti let, na druhou stranu tu máme velká omezení v komunikaci, a dokonce úřad nařizuje, co bude na obalu.

Další velké „ale“ je spojené s použitím samotných obrázků. Tyto obrázky by měly odrazovat mladé lidi od kouření a kuřáky by měly motivovat k tomu, aby s kouřením přestali. V druhém případě je to celkem jasné. Ale v tom prvním to moc fungovat nebude. Klasický puberťák je v období, kdy hledá sám sebe, hledá svoje místo ve světě a hledá svoje místo ve společnosti. K tomu patří nezbytně i to, že se musí vůči této společnosti nějakým způsobem vymezit. Někdo to dělá víc, někdo méně, někdo dočasně, někdo trvale.

Jednou z podob vymezení se je samozřejmě kouření. Všichni víme, že kouření zdravé není, všichni víme, že to je společensky čím dál tím méně akceptované. Ideální způsob pro mladé muže i slečny, jak ukázat, že oni jsou „jiní“. Na to, že tím mohou spadnout do nikotinové závislosti, které se někdy v budoucnu budou (možná) dlouho a těžce zbavovat, v tu chvíli samozřejmě nemyslí. V tu chvíli jsou to „hrdinové“, kteří tak trochu riskují své zdraví a předvádějí svůj odlišný přístup hrdě na veřejnosti. A s tím žádné obrázky nic neudělají. Možná dokonce naopak. Kouřící „hrdinové“ budou ještě „hrdinštější“.

Paradoxně tak směrem k mladým lidem může více pomoci arogantní přístup našeho pana prezidenta, který kouří bezohledně všude, i tam, kde je to výslovně zakázané. Vždyť kdo z mladých rebelů by chtěl vypadat jako náš pan prezident? Předpokládám, že nikdo.

Martin Charvát, kreativní ředitel, Konektor

Reklama
Reklama
MAM_SOME_800x1068_cover-2025-29

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-29

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Dobré ráno, Česko
Pivo Proud, Beats for Love
Cannes Lions 2025

MAM Exkluzivně v časopise

Beatrice Cornacchia
Veronika Burešová
Aritium
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

MAM Souboj spotů červen
MAM_web_Knowlimits
nový web-otvírák - 2025-07-02T144345
Miky Karas a Miky Bílek_Etnetera_nový web-otvírák - 2025-07-02T100024
MAM Souboj spotů červen
MAM_web_Knowlimits
nový web-otvírák - 2025-07-02T144345
Miky Karas a Miky Bílek_Etnetera_nový web-otvírák - 2025-07-02T100024