Alibaba.com je fenomén, o kterém je tu a tam slyšet i v našich končinách, minimálně skrze stránky Aliexpress.com. Čínská společnost, která kombinuje internetový prodej B2B, B2C i C2C, dnes pokrývá 80 procent čínských obchodních transakcí na internetu a její objem prodeje překonává i Amazon a eBay.
Bývalý viceprezident společnosti Porter Erisman sepsal o osmi letech své práce knihu – od rodícího se start-upu, který v jisté chvíli nemá žádné peníze na marketing a je nucen spoléhat jenom na ústní podání, až po globální společnost, kterou bedlivě sledují i mnohem zkušenější hráči.
Příběh zakladatele Alibaby a učitele angličtiny Jacka Maa v mnohém připomíná Steva Jobse. Ma po prvním kontaktu s internetem velice rychle pochopí, jak mocný nástroj má před sebou a jak pomocí něj může změnit obchodování ve své rodné zemi. Technologiím přitom ani v nejmenším nerozumí a i po letech využívá počítač pouze pro posílání e-mailů a vyhledávání na internetu. Tahle „nevzdělanost“, tolik rozdílná od jiných internetových milionářů, je však Maovou výhodou, která mu pomáhá lépe přizpůsobit služby svým zákazníkům v Číně, z nichž řada přichází s internetem do styku poprvé.
Z čistě čtenářského hlediska usilovnému, přátelskému a věčně optimistickému Jacku Maovi tak trochu chybí temné stránky, které popisují knihy o Jobsovi. Není zde žádné třískání dveřmi, těžké hledání pokory, žádný obdivuhodný návrat. V čase, kdy se slova „Čína“ a „obchod“ skloňují v českých médiích několikrát denně, je kniha Alibaba.com zejména zajímavým pohledem na to, jak to s obchodováním v říši středu vlastně vypadá. Jak moc je založené na osobních vazbách a jak moc zde závisí spíš na intuici než na přesných plánech.
„Marketingovému týmu jsem k jeho zděšení oznámil, že měníme strategii na marketing s nulovým rozpočtem.“