Pokud má být marketingová strategie účinná, musí účinně mířit na jasně vymezenou cílovou skupinu relevantních zákazníků. Na řadě jsou segmentační metody, které roztřídí různorodou masu zákazníků do homogenních skupin, s nimiž lze uceleně pracovat.
V Shopper Engagement Study Czech Republic 2015 bylo na základě analýzy postojů k nakupování rozděleno 3255 zákazníků českých super- a hypermarketů do čtyř segmentů nakupujících.
Lidé spadající do segmentu Explorers (26 % dotazovaných) si například nákupy opravdu užívají a při brouzdání po prodejně vyhledávají novinky, z nichž mnoho skončí i v jejich košíku. Na tyto zákazníky je výhodné cílit pomocí speciální in-store komunikace, která je lákavou formou informuje o nových produktech, příchutích či jiných inovacích. Naopak segment Function Oriented (24 %) bere nakupování pouze jako životní nutnost a chce ho mít co nejdříve za sebou. Pokud by zákazníci patřili hlavně k této skupině, je vhodné koncentrovat aktivity do hlavních „dopravních uzlů“ v obchodě a nabídkou produktů vlastně usnadnit zákazníkovi nákup.
„Segmentaci zákazníků považujeme za jednu z fundamentálních nutností, bez které se příprava komplexní marketingové strategie – pokud má být účinná – v současné době neobejde,“ dodává Miroslav Paška, account director, Ipsos Marketing/Shopper.
Shopper Engagement Study Czech Republic 2015 je nejrozsáhlejším výzkumem nákupního chování českých zákazníků. Celkový vzorek tvořilo 3255 nakupujících, bylo analyzováno 34 112 produktů a více jak 1300 POP médií. Průzkum proběhl v rámci celé republiky ve 12 prodejnách maloobchodních řetězců Tesco, Albert, Globus a Billa.Více na www.popai.cz nebo www.ipsos.cz