Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Gabriel Cubbage: Reklamy na internetu jsou jako daně, každý se jim chce vyhnout

Česko je jednou ze zemí, kde se blokování reklamy používá poměrně málo. Podle výzkumů je to 11 procent lidí, zatímco třeba v sousedním Polsku skoro třetina. Čím to je?

V Česku má AdBlock 400 000 uživatelů. Víc než geografická data nás zajímají spíš data demografická. Například ve Francii ale používá nějakou formu blokování reklamy 50 až 60 procent uživatelů mezi 18 a 24 lety. Ta čísla jsou podobná i v jiných zemích, takže ablocking by měl dál nabírat na síle.

Lidé si hodně pletou AdBlock a Adblock Plus. Jaký je mezi tím rozdíl?

Reklama
MMcite

Adblock Plus je největší světový blokátor reklamy. My jsme s globálním tržním podílem mezi 30 a 40 procenty druzí největší. Takže jsme vlastně konkurence, ale zároveň se známe a jsme dobří kamarádi.

Ty značky působí téměř identicky a jen málokdo mezi nimi dokáže rozlišovat. Nikdy nedošlo k žádné soudní při o značku „adblock“?

To bychom museli hodně do historie. Někdy v roce 2002 vznikl první otevřený program na blokování reklamy, kterému se říkalo adblock. Vývojář Michael McDonald ale dostal nápad, jak program ještě vylepšit, a založil Adblock Plus, který po pár letech prodal německé firmě. Adblock Plus ale v prvních letech fungoval jen pro Firefox. Michael Gundlach chtěl zase vyvinout program pro prohlížeč Chrome. Zeptal se lidí z Adblock Plus, jestli jim to nevadí. Nevadilo, a tak vznikl AdBlock. Dnes oba programy fungují téměř na všech prohlížečích a mají podobnou značku, ale tehdy nikoho nenapadlo, jak se celá situace vyvine.

Adblock Plus se nedávno dohodl s Googlem a Facebookem, že jejich reklamy blokovat nebude. I obyčejná stránka, která zaplatí, se dostane na white list. Nechystáte i vy podobný model?

Rozhodně ne. Všem stránkám chceme měřit stejným metrem. Rozhodujícím hlediskem je vždy uživatel, který může povolit, aby se mu na konkrétní stránce inzerce zobrazovala.

Jaký je tedy obchodní model AdBlocku, když je zdarma?

Historicky to byly vždy dary od našich uživatelů. Velmi intenzivně se snažíme najít dospělejší obchodní model, ale to se zatím nedaří.

Tvrdíte mi, že kdybych za vámi jako vydavatel přišel a bouchl penězi o stůl, že byste mě blokovat nepřestali?

Kdyby to bylo třeba 150 miliard, tak možná. Ne, dělám si legraci. Neakceptovali bychom to za žádné peníze. Naším cílem je kultivovat uživatelské prostředí na internetu.

Na druhou stranu je tu spoustu tvůrců třeba i malých stránek, které prostě žijí z inzerce, a AdBlock může přispět k tomu, že zaniknou. To je ta kultivace?

Samozřejmě to není lehké, vybudovat si loajální skupinu uživatelů, kteří se pravidelně vrací na vaše stránky. Mnohým lidem se to nepodaří a nejlehčí je vinit adblocking. Kdyby nebyly reklamy agresivní, otravující a nenarušovaly soukromí uživatelů, tak by si adblock nikdo neinstaloval.

Je přece logické, že když někdo pracně vytváří obsah, tak za něj chce zaplatit. Tou platbou je v tomto případě reklama. Televize takhle funguje dekády.

Podle nás to není platba, ale daň. Dokud tu nebylo blokování reklamy, tak uživatel neměl možnost volby. Až nyní se dá mluvit o dobrovolné platbě.

Kdybych naprogramoval uživatelsky nesmírně přívětivou stránku s velmi decentní reklamou, tak ji AdBlock stejně zablokuje, v čem je tedy rozdíl?

Samozřejmě bychom rádi fungovali jako skalpel, který odstraní jen agresivní reklamy. Zatím ale fungujeme spíš jako kladivo, protože to bohužel jinak neumíme.

Spousta technologických firem se snaží vyvíjet nativní reklamy, které AdBlock nerozpozná.

Je to taková hra na kočku a na myš. Vzhledem k tomu, že AdBlock funguje přímo v operační paměti počítače, má nad tvůrci reklamy vždy výraznou výhodu a v odhalování reklamy nakonec zvítězí.

Některá média, jako německý Bild, se rozhodla zablokovat obsah uživatelům, kteří blokují reklamu, není to nakonec úplně logický postup?

Média to samozřejmě udělat mohou. Lepší cestou je požádat uživatele s AdBlockem, aby dali stránku na white list. Když je uživatelsky přívětivá, rádi to udělají.

Větší logiku má AdBlock na mobilních telefonech, kde reklamy spotřebují volná data a zpomalují načítání stránek. Jak si vedete tam?

Po pravdě se nám na mobilech moc dobře nevede, protože v App Storu nejsme na předních pozicích mezi blokovači reklamy. Velkou mobilní bázi máme překvapivě v Číně, kde zase nemáme moc uživatelů na desktopu.

V Česku vyvolaly nedávno velkou bouři úvahy předního mobilního operátora a poskytovatele internetu o tom, že by začal reklamy blokovat sám. Jak se díváte na tento trend?

Není to jen trend. Ve Francii nebo v Itálii se to už běžně děje. Možná že právě poskytovatelé připojení budou naší největší konkurencí. V technických detailech a možnostech whitelistování jsou ale ještě hodně za námi.

Gabriel Cubbage, CEO, AdBlock

Začínal jako programátor a po škole založil vlastní agenturu na vývoj webových stránek 67 Robots. V roce 2013 nastoupil jako provozní ředitel do druhé největší společnosti na blokování reklamy. AdBlock má pouze čtyři stálé zaměstnance, ale i komunitu tisíců dobrovolných programátorů. Když loni zakladatel Michael Gundlach AdBlock prodal neznámému majiteli, stal se Gabriel Cubbage generálním ředitelem celé společnosti.

Gabriel Cubbage (vlevo) vzal do Prahy i kolegu, takže vlastně přijela polovina firmy. Oba působili v „nepřátelském“ mediálně-reklamním prostředí hodně uvolněně. Kdo je novým majitelem AdBlocku a jaké jsou příjmy společnosti, ale neprozradili. „Naše politika je tato data nezveřejňovat,“ řekli jednoduše.
Foto: Jiří Koťátko

Reklama
Know
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
MMCITE
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Effie_novy-web-otvirak (2)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Effie_novy-web-otvirak (2)