Práce pro firmy nabízející půjčky není nic moc příjemného. Některé ani nečekají, že jim někdo zaplatí, a rovnou se těší, jak pohledávku předají exekutorům. Některé další sice mají morálnější byznys plán, ale musí mířit na nízké pudy těch, kteří si nechtějí odepřít krátkodobé potěšení a pomalu sklouzávají do dluhové pasti.
Takže když vám pak potřetí za večer ve vysílání běží reklama páru zpívajícího „Dík, že jsi mi tak blízký, že úrok máme nízký“, máte plné zuby těch, kdo si půjčky berou, i těch, kdo je nabízejí.
Nová služba Zonky, kde si lidé půjčují od lidí, je výjimkou. Je milá, působí věrohodně a její koncept je srozumitelný – na rozdíl od nejrůznějších bankovních nabídek, které vám vrátí tři osminy čtvrté splátky, pokud je pátek a neprší.
Podobné služby na principu sociálních sítí působí na lidi jako osvěžující honky-tonky. A jako blues pro banky. Bankovnictví má budoucnost. Banky nikoliv.