Zítra asi něco koupím, oznámil Andrej Babiš 24. června 2013. Tato čtyři slova se zapsala mezi nejslavnější české příspěvky na sociální síti Twitter, která minulý týden oslavila své desáté narozeniny. Babišův mnohokrát parodovaný status tehdy znamenal, že od Němců koupil vydavatelství Mafra. Ministr financí má na Twitteru jeden z nejsledovanějších českých účtů, od července 2012 nasbíral skoro 200 tisíc fanoušků. Obdivuhodný výkon na člověka, který byl dlouhé roky známý tím, že nepoužíval ani osobní počítač. S jeho tweetováním to ostatně také není příliš jasné: Babiš tvrdí, že tweety jsou jeho, ale tým spolupracovníků je upravuje tak, aby se vešly do limitu 140 znaků.
V řece je letadlo!
Ministr financí před dvěma lety ostatně vyslovil i docela zajímavou definici tweetování. Na vyhlašování cen Tweet roku ho tehdy charakterizoval jako „takovou veřejnou SMS zprávu“. Nutno dodat, že zrovna Babiš si ve svých tweetech skutečně moc nebere servítky.
Kromě veřejné a politické komunikace ale Twitter podstatně ovlivnil také rychlost šíření informací. Média si zvykla brát ho jako zdroj fotek a dílčích detailů při mimořádných událostech, jako jsou havárie letadel, teroristické útoky nebo přírodní katastrofy. V lednu 2009 takto celý svět věděl, že v řece Hudson šťastně nouzově přistálo letadlo, protože fotku ze záchranných prací tweetnul jeden z pasažérů na trajektu, který jel kolem. Fotku Janise Krumse převzala i velká zpravodajská média, která teprve se zpožděním nabídla živé záběry z místa.
Snaha o co nejrychlejší zprostředkování událostí ale zároveň často vede ke zbrklosti. Na Twitteru jsou populární parodické falešné účty známých osobností, například bývalého ministra zahraničí Karla Schwarzenberga. Falešný kníže je tak věrohodný a zároveň výstižný, že jeho statusy někdy citovala coby autentické výroky i zavedená média. Naletěly například Hospodářské noviny nebo Radiožurnál. Ten dokonce konfrontoval skutečného Schwarzenberga s výroky falešného knížete přímo při předvolební debatě.
Twitter také procvičuje pohotovost zákaznické podpory i obratnost marketérů. S rozšířením počtu uživatelů si mnoho zákazníků zvyklo veřejně stěžovat na poskytované služby a zejména mobilní operátoři musí monitorovat každou zmínku, která se jich týká a mohla by potenciálně vést ke komunikační krizi.
Údernost tweetů procvičuje i ostrovtip značek. Když Apple předloni prožíval svou „bendgate“ kvůli ohýbání nových iPhonů, přiživila se na aféře nejenom korejská konkurence („Naše telefony se neohýbají, jsou zaoblené,“ tweetnul Samsung), ale i další segmenty. „My se neohneme. My prostě křupneme,“ lákal spotřebitele názorný tweet oplatek KitKat.
Tak #vsechnonejlepsi!