Reklama
Megaboard

Trhu slevových portálů by pomohlo pojištění proti úpadku

Slevové portály jsou dnes pro většinu cestovních kanceláří zásadní. Prodej zájezdů zde nabízejí celý rok, ne jen ve speciálních akcích. Spolupráce s portály je však vždy trochu riskantní. Na jednu stranu na nich může cestovní kancelář zaujmout nové zákazníky, ale větší viditelnost má vždycky samotný slevový portál. Když jsou uživatelé se zájezdem spokojeni, je to pro ně důvod navíc vrátit se na portál, kde nakoupili výhodně. Kdyby je zájezd náhodou zklamal, hněv padne na cestovní kancelář.

Spolupráci se musely portály i cestovní kanceláře dlouho učit. Zažili jsme hodně kanceláří, které podtrhly cenu a zkrachovaly. Portály tlačily na slevu tak intenzivně, že za výslednou cenu dopravce odmítl turisty vozit. To je samozřejmě problém, pokud nemá cestovní kancelář vlastní autobusy. To pochopily i portály, dnes je úroveň spolupráce mnohem lepší. Určitě by pomohlo, kdyby na straně portálů pracovalo víc zaměstnanců, kteří mají s cestovním ruchem zkušenosti.

Ustálila se i výše slev. Například na valentýnský zájezd do Paříže dnes bohatě stačí třicetiprocentní sleva. Větší debata se vede spíše kolem marží. Některé kanceláře se vysoké provize snaží řešit. My například spouštíme vlastní server wellnessy.cz. Výše provizí totiž neklesá. Velké portály si díky své síle vysoké marže obhájí. Malé portály naopak nemají dostatečnou návštěvnost a jsou plně odkázány na uživatele ze slevových agregátorů. Jejich tlak je k vysoké marži dotlačí. Tato situace byla pro mnoho menších portálů likvidující.

Slevové portály začaly spolupracovat jen s prověřenými cestovními kancelářemi, které se zajímají o zpětnou vazbu uživatelů a poskytují jim plnohodnotný servis. To je v pořádku. Když ale jakákoliv cestovní kancelář zkrachuje, jsou portály i zákazníci odškodněni díky pojištění proti úpadku. Za zkrachovalými portály naopak zůstalo mnoho nesplacených pohledávek a rozzuřených partnerů i zákazníků. Pojištění proti úpadku pro slevové portály po vzoru cestovek by tak vrátilo důvěryhodnost menším serverům a zvýšilo konkurenci na trhu.

Alexandra Konvalinková, ředitelka cestovní kanceláře Metal

Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-2025_02

MAM Exkluzivně v časopise

ROI
Jan Nízky, A+Manual
KFC Bukurešť

MAM Téma čísla

gaming_rytir_iStock_nový web-otvírák (50)
2025
Téma Ročenky 2024
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

WEB_normal(10)
Souboj spotů osmifinále 2024
MAM Souboj spotů 2024 finále
MAM Souboj spotů 2024 semifinále
WEB_normal(10)
Souboj spotů osmifinále 2024
MAM Souboj spotů 2024 finále
MAM Souboj spotů 2024 semifinále