Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Stanici Vltava čekají postupné změny. Najít musí hlavně cestu k mladým posluchačům

Vltava nebudí sympatie snadno, zaznělo ve středu na veřejné debatě o budoucnosti stanice Českého rozhlasu. Autor prohlášení a jeden z panelistů Petr Christov ho doplnil o zmínku, že Vltavu se člověk musí naučit poslouchat. Výsledky Radio projektu ovšem ukazují, že chuť lidí učit se poslouchat klesá – od června 2014 do prosince 2015 klesl počet posluchačů Vltavy v denním poslechu z 82 tisíc na 56 tisíc. Nelichotivé statistiky byly kromě jiného důvodem, proč Rada Českého rozhlasu uspořádala k situaci Vltavy veřejnou diskusi.

Problém jménem Wave

Jakkoliv velké mohou být potíže Vltavy s poslechovostí, rozhodně netrpí nedostatkem zájmu ani obavami o budoucí existenci. Největší studio ČRo zaplnili zájemci o debatu do posledního místa a mezi nimi a osmi panelisty panovala jednoznačná shoda v tom, že Vltavu je potřeba zachovat. Slovy nové programové ředitelky rozhlasu Evy Hazdrové Kopecké: „Je nezbytné, aby taková stanice existovala bez ohledu na poslechovost. Je živoucím důkazem naplňování veřejnoprávní funkce Českého rozhlasu.“ Uznání potřeby Vltavy ovšem nic nemění na faktu, že stanice má problémy. Podle Hazdrové Kopecké je například zapotřebí personálně posílit kulturní publicistiku a ve vysílání chybí silné autorské pořady hudebních redaktorů. Programová ředitelka by ve vysílání také ráda viděla větší využití koncertů z partnerských evropských stanic i větší prostor pro mladé tvůrce.

Otázka, jak se postavit k mladému publiku, se ukázala jako jeden z nejpalčivějších problémů Vltavy. Mezi jejími posluchači je nejvíce zastoupena věková skupina od 50 do 70 let. Ti, přiznal šéfredaktor Lukáš Hurník, nereagují vždy příznivě na moderní hudbu nebo moderní literaturu, ať už jim už vadí disharmonie nebo vulgarismy. Krok směrem k mladšímu publiku se Vltava pokusila udělat v roce 2014, kdy přešla díky změně vysílacího schématu a zaměření od expertního posluchače k posluchači se širšími kulturními zájmy. Výsledkem byl očekávatelný pokles posluchačů, podle Hurníka však byla změna investicí do budoucnosti, noví posluchači jsou s pořady spokojení a pomalu nahrazují odcházející generaci. Další změny by podle Hazdrové Kopecké už měly být postupné.

Reklama
ČEZ

Teoreticky největším lákadlem pro posluchače do 30 let by mohl být program Radia Wave. Digitální stanice už rok dostává na Vltavě prostor ve večerních hodinách se svým programem. Soudě podle vyjádření typu „Radio Wave je nádorem na těle Vltavy“, která v diskusi zazněla, děje se tak k nelibosti části posluchačů i zaměstnanců Vltavy. Těm vadí zejména velký rozdíl mezi charakterem vysílání Vltavy a Radia Wave. Otázka sladění či oddělení obou stanic však svou odpověď ještě bude muset hledat. Na diskusi se jí nedočkala.

Reklama
Know
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
MMCITE
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia
Jan Michálek v podcastu Hype-Cast

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)