Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

O2 uvažuje o blokování reklam. Co tím může sledovat?

Může se zdát, že pro největší mediální domy, které provozují zpravodajské weby, by blokování reklamy znamenalo likvidaci kvůli úbytku třetiny reklamních příjmů. Nemuselo by to ale být tak dramatické, jak se zdá.

Jednou alternativou je, že by se zpravodajské weby skutečně domluvily, jak naznačuje O2, a zareagovaly zpoplatněním obsahu. Šlo by o stejný princip, jako když si člověk koupí noviny v trafice. To by ovšem znamenalo zásadní změnu vydavatelského konceptu. Většina příjmů by šla od uživatelů, a ne z reklamy, což by si vyžádalo i změnu související cenové politiky. Nutný přesun mediálních investic do jiných mediatypů by ovšem z pohledu klientů znamenal krok o 15 let zpátky.

Dalším důvodem může být obchodní záměr O2, které nakonec nabídne vydavatelstvím spolupráci, ale vezme si za zobrazení placeného obsahu provizi.

Reklama
Know

Může jít i o snahu zvýšit příjmy divize O2 Media. Vidět byla masivní kampaň na podporu spouštění nové internetové televize. Divize ale nabízí také plánování a nákup digitálních kampaní. Je tak jednoduché odtušit, kam by tento marketingový tah směřoval – k tzv. malé domů.

Češi jsou ovšem velmi konzervativní národ. Celosvětově využívá aplikaci AdBlock, která blokuje internetovou reklamu, 200 milionů uživatelů. Nejvíce „adblokerů“ je v Řecku (37 procent) a v Polsku (35 procent). V ČR je to pouze 11 procent z celkové populace. Pokud by chtělo dát O2 uživateli na výběr, zda si chce zaplatit za obsah webu bez reklam, nebo ho chce mít zdarma s reklamami, tak zvolí reklamu. Většina prostě nebude ochotna za obsah platit.

Pro vydavatelství by mohly být signály z O2 důvodem zamyslet se nad tím, zda svůj obsah skutečně nezpoplatnit. Většina populace se bez něj už dnes neobejde. Nechala by si tak zadní vrátka pro situaci, že by O2 blokaci skutečně spustilo. Dovolím si ale říct, že tento krok by byl nakonec kontraproduktivní především pro O2. I média by v případě otevřené války mohla využít své zbraně. Například zablokovat obsah uživatelům, kteří mají zablokovanou reklamu.

Barbora Hovorková, senior account manager, Media Investments

Reklama
ČEZ
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
MMCITE
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
SedímvKlidu
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
SedímvKlidu