Je to jako drama Járy Cimrmana. O2 se rozhodlo ukrojit si pro sebe peníze na úkor vydavatelů. Plánuje tajemnou službu na blokování reklam. S nikým na trhu nemluví. Šéf O2 pouze tweetuje a dává útržkovitá vyjádření v médiích. Na to, že se hraje o docela dost peněz – za rok 2015 se dle SPIR v internetové inzerci protočilo 15 miliard korun – je tato taktika minimálně zvláštní.
O úvahách O2 ohledně blokování reklamy v jejich síti se trh dozvěděl 25. ledna ve 140 znacích. Tweet navíc odkazoval na článek v placeném archivu Hospodářských novin. Zdarma se vám dnes zobrazí pouze perex článku. Považuji za absurdní, že s námi všemi O2 zahajuje „diskusi“ odkazem na placený článek, ve kterém se ale nakonec nic detailního stejně nedozvíte.
Svému generálnímu řediteli nepomohli ani vedoucí zaměstnanci O2, kteří na dotazy „Jak tomu máme rozumět?“ odpovídají tím, že pořádně o ničem nevědí. O2 tak stylem vlastním ministru Chovancovi a prezidentu Zemanovi „zahajuje debatu“ obecnou a nekonkrétní zprávou na Twitteru.
Na sklonku února pak O2 rozesílá vybraným mediálním domům dopisy s výzvou na uspořádání workshopu, na kterém se má „zahájit diskuse napříč odborným spektrem“.
Dopis dostala média vybraná tak trochu nejasným klíčem. Seznam.cz je provozovatelem nejnavštěvovanějších českých stránek a o pozvánku si musel dvakrát říct. O její existenci se dozvěděl od jiných mediálních domů. O termínech workshopu se prý všichni včas dozvíme.
Aby to všechno dávalo cimrmanovský smysl, objeví se 26. února místo termínu workshopu rozhovor s Tomášem Budníkem. Ten nepřekvapivě vzbuzuje další pozdvižení z nedostatku odpovědí k tomuto tématu. Poprvé se tak trh například dozvídá, že se má jednat o volitelnou službu pro zákazníky O2. Bohužel opět bez dalších detailů o jejím fungování, a tedy dopadech na český on-line mediální trh.
Těžko říci, zda se teď v O2 baví vydařeným žertem a následnou reakcí trhu, anebo se šíleně podivují nad tím, že je okolo desítky miliard korun takový humbuk. Otázky bohužel zůstávají nevyjasněné a klíčoví hráči českého mediálního trhu nadále nedostávají jasné odpovědi. Tak uvidíme. Třeba se o tom s námi začne O2 opravdu někdy bavit.
Michal Feix, ředitel pro právní a legislativní záležitosti, Seznam.cz