Letos poprvé se Česká filmová a televizní akademie rozhodla nabídnout v rámci Českých lvů i ceny pro nejlepší televizní tvorbu. Podařilo se tím zatlouct poslední hřebíček do rakve nepříliš populárních cen Elsa, jež se udílely naposledy v roce 2010 a budily tak málo pozornosti, že jediné důstojné řešení bylo opakovaně je odkládat na neurčito. Mělo u toho zůstat. Z mnoha důvodů. Předně i když si stěžujeme na úroveň českých kinofilmů, přesto platí, že dva až tři, a v loňském případě dokonce nebývalé čtyři tituly vyhlédnuté akademiky si zasloužily, aby jim byly nějaké ceny uděleny.
V televizních sekcích je situace jiná a při pohledu na nominované nestačí přecházet zrak z toho, co si některé stanice troufly nominovat jako to nejlepší, čeho byly loni schopny. Ano, nominace vybíraly samotné stanice, protože akademici nejsou schopni ani ochotni (pochopitelně, kdo by se do toho hrnul) „nakoukat“ celoroční televizní produkci. Samotný princip výběru nebyl příliš dobře vysvětlen, ale zdá se, že mnoha kritériím podroben nebyl. Česká televize sice byla povětšinou schopna vybrat ty méně urážlivé tituly ze svého portfolia veřejnoprávní fádnosti, zato komerční stanice podnikly na nominace kamikaze nálety a ve stylu po nás potopa jmenovala Nova jako nejlepší dokument Výměnu manželek a Prima označila za potenciální nejlepší drama Přístav či Vinaře. Snad v přesvědčení, že to nakonec snad ani nemůže vyjít, ale za pokus to stojí.
Stálo, protože sítem nepropadly. A zřejmě ani pořadatelé lvů si neuvědomují, jak moc tím svou pověst degradují. Zatímco v Americe je ctí být na nějakou cenu i nominován a počet nominací třeba na Oscara se zmiňuje téměř stejně často jako vítězství, České lvy se právě degradovaly na místo, kde si komerční stanice udělají reklamu, na co chtějí, a nikdo jim neklade odpor. Co z toho, že v dramatické kategorii vyhrál Mamon HBO, asi nejbližší český výtvor připomínající západní quality TV, když ze seznamu nominovaných čpí na hony provinčnost, malost a trestuhodná podprůměrnost naší televizní tvorby, která nám dá v první řadě vzpomenout, proč že se vlastně přestaly rozdávat Elsy.
Martin Svoboda, filmový a televizní kritik, Aktuálně.cz