Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Zdenka Chocholoušová: Pigy jako producent si na sebe vydělá

Neznalí současného světa animovaných pohádek pro děti by si možná za maskota internetového rádia Pigy dosadili růžové prasátko Peppu. Manažerka celého multimediální projektu pod hlavičkou skupiny Lagardère Active podobností obou postaviček mírně trpí a z rukávu rychle sype všechna ta úžasná PRO pro českého hrdinu Pigyho a jeho zvířecí rodinku.

Co vedlo skupinu Lagardère ke startu webu a rádia pro tak specifickou cílovou skupinu, jakou děti jsou?

Pigy rádio je jednou z rozvojových aktivit Lagardère po boku Koule.cz či Zet. Původní myšlenkou bylo vystavět web pro děti od předškolního věku až do 12 let, tedy skupinu, na kterou do té doby žádné audiovizuální médium necílilo. Časem se začala cílová skupina ještě více profilovat a dnes jádro našeho publika představují děti nečtenáři, a pokud školáci, tak jsou to převážně jejich starší sourozenci. Během měsíce od spuštění webu jsme zažívali nečekanou vlnu ohlasu od dětí i dospělých, radili nám a psali, co by na web rádi přidali, obracely se na nás učitelky ze školek, že by měly zájem o pracovní listy s tematikou Pigyho. Což nás inspirovalo k tomu, abychom s Pigym dále pracovali.

Reklama

Proč právě prasátko a ještě k tomu nečesky Pigy? Nabízí se podobnost s britským seriálem Prasátko Peppa. Mají děti i dospělí někdy tendenci obě postavičky zaměňovat?

V době, kdy jsme vymýšleli Pigyho, zde Peppa ještě zdaleka nebyl tak populární a já jsem o jeho existenci neměla ponětí. Ale je to tak, lidé si obě prasátka občas pletou a trápí mě to. Znalost a odlišnost Pigyho můžeme ovlivnit jen skrze jeho příběhy a intenzitu nasazení jeho licence. Prasátko Peppa má k dobru seriál a objevuje se na cukrovinkách, troufám si však tvrdit, že marketingová a crossmediální podpora Pigyho je viditelnější. Od počátku jsme věděli, že bude rádio dětem představovat zvířátko. Mělo to být inteligentní zvířátko z českých dvorků, které děti dobře znají. Prase tyto podmínky splňuje, ale název jsme hledali takový, aby v něm nebyly obtížně vyslovitelné hlásky, jako právě „r“. Tak proto krátce Pigy. Na rozdíl od Peppy má Pigy ještě rodinku, kterou představují různá zvířata s odlišnými charaktery, například veverka Laskonka, myška Bibi a další.

Jak se Pigy dostal z internetu do off-line světa dětí?

Značnou měrou k tomu pomohla knížka Prasátko Pigy a jeho kouzelný svět autorky Terezy Karpianus s ilustracemi Jana Vajdy, později k tomu přibylo dalších pět titulů. Aktivity Pigyho rodiny jako vaření, kouzlení, malování či vědecké pokusy se dají lehce rozvíjet i v reálném světě dětí. Pigy proto postupně dostal podobu maskota a stal se producentem vlastních písniček, vydavatelem knih, partnerem dětského filmového festivalu ve Zlíně atd.

Jenže po dvou letech Pigy rádia přišla konkurence v podobě veřejnoprávního Rádia Junior a o trochu později televizní stanice Déčko…

Ano, se vstupem Rádia Junior se v podstatě poslechovost i návštěvnost stránek oslabily.

Kdybyste tedy dnes měla uvést konkrétně návštěvnost webu Pigy rádia…

U Pigyho je velmi těžké určit v tomto ohledu jedno číslo, protože je to multimediální a marketingový projekt. Nejde tedy jen o web a rádio, a proto se s ostatními médii nemůžeme srovnávat. Co víme, nejvíce nás děti poslouchají přes tablety a chytré telefony, vyvinuli jsme aplikaci přehrávače Pohádkového rádia Pigy pro iOS i Android. Máme v poslechovosti podobnou špičku jako většina televizních stanic, tj. mezi osmou a desátou hodinou večerní, kdy děti chodí spát. Kdežto běžné rozhlasové stanice ji mají v ranních a dopoledních hodinách.

Cestu k rádiu Pigy si děti najdou samy, nebo aktivně oslovujete rodiče či školy?

Pigy má marketingovou podporu plynoucí ze všech jeho aktivit, z webových stránek, on-line vysílání rádia Pigy, navíc zde jsou ku pomoci další stanice ze skupiny Lagardère. Eventy spojené se jménem Pigyho. Pigyádu navštěvuje v průměru sedm tisíc rodin s dětmi, na web děti často navedou i naše knížky. A nedávno mě potěšil náš moderátor Evropy 2 Leoš Mareš, když vyprávěl, jak si jeho mladší syn našel Pigyho v digitálním rádiu. Dosah přes DAB vysílání je ale zatím značně limitovaný.

Vyhledávač odkazuje i na web Pigymáma. Při té spoustě maminkovských blogů a diskusních fór, jaký plní cíl?

Až do loňska jsem stavěla jen Pigyho dětský svět, ze kterého jsem se snažila dospělé vyloučit. Při zjištění, kolik je na internetu pro děti nehodnotného balastu, jsem ale dospěla k poznání, že rodiče naopak musíme přesvědčit, že pro Pigy rádio vybíráme jen kvalitní obsah. Na blog přispívají kromě externích autorek zejména ženy z našich redakcí, převážně také maminky.

Veřejnoprávní Junior a Déčko musí svůj obsah přizpůsobit zákonu, jak tedy jeho kvalitu zaručujete vy, abyste si na sebe zároveň vydělali?

Pigy rádio děláme v malém týmu a ve spolupráci s několika externími autory a studenty DAMU. Pigy sice nemá kolegium odborníků a jako komerční stanice je zaměřené primárně na zábavu, nicméně dám ruku do ohně za to, že si bedlivě hlídáme, aby to nebyla zábava laciná a prvoplánová. Snažíme se vtisknout příběhům částečně edukativní rámec, nadto namlouvají pohádky či pořekadla studenti s duší dětí a puncem talentu zároveň.

Jaké zdroje vám tedy garantují, že si na sebe Pigy vydělá?

V první řadě je to prodej licence na Pigyho, dále reklamní formáty a crossmediální podpora, eventy a v neposlední řadě též e-commerce. Dodavatelem řešení našeho e-shopu včetně logistiky je společnost New Wave. Vybírá pro nás hračky a další zboží, o němž si myslíme, že by na Pigy webu nemělo chybět. Oproti roku 2014 se obrat e-shopu zvedl téměř o sto procent. Navíc by se měl v březnu objevit na stáncích první výtisk Pigyho časopisu. Vím, že vydávat tradiční tištěné médium je v dnešní době risk, proto bude periodicita zpočátku čtvrtletní a uvidíme, jak si povede.

Merchandising pro licenční postavičky v souvislosti s výrobky pro děti bývá ošemetnou záležitostí. Řešíte povahu výrobků třeba s ohledem na jejich výživové hodnoty?

Spolu s veverkou Laskonkou se snažíme děti v oblasti zdravého vaření edukovat. Z hlediska komerce jsme doposud spolupracovali s produktovými značkami Kubík (Maspex), Lipánek (Madeta) nebo SodaStream. Citlivosti reklamy cílené na děti, která staví na oblíbených postavičkách, jsme si až příliš dobře vědomi, takže každý produkt, se kterým bychom spojili jméno Pigyho, přísně posuzujeme.

Je někde ještě potenciál pro využití konceptu Pigyho, kterého jste dosud nevyužili?

Jak jsme krátce naťukly téma spolupráce se školkami – k tomu se vraťme. Delší dobu pracujeme na projektu Pigy školky. Pokud vše poběží hladce, mohla by první otevřít své brány dětem již letos na podzim.

Klasická, ale obrandovaná školka s osnovami pro předškolní vzdělávání? Nemůže se Pigy a jeho rodinka časem dětem i rodičům omrzet?

Věřím, že ne, a samozřejmě uděláme všechno pro to, aby se dětem v Pigy školce líbilo. Její design budeme obměňovat. Chceme, aby to byla ta nejzábavnější školka v ČR. A nezůstaneme u jedné.

Nabídnete tedy licenci pro školky na bázi franšízy?

Přesně tak. S tím, že budeme velmi nekompromisně dohlížet na kvalitu licencovaného programu a úroveň personálu školek.

Než vyrazí první děti do Pigy školky, kdy a kde je letos čeká akce Pigyáda?

Letos v červnu a opět v milovickém Mirákulu, kde má Pigy svůj zámeček. V rámci této Pigyády proběhne teasing odkazující k srpnovému třídennímu festivalu Léto lásky v Šiklově mlýně na Moravě. Letos poprvé využijeme synergie dvou našich brandů, Pigyho a Evropy 2, a uspořádáme společně party ve stylu 60. let a karnevalu v Riu.

Takže posluchači Pigyho a Evropy 2 jsou si ve finále něčím blízcí?

Víte, kam nám ty desetileté děti z Pigy rádia odcházejí? Právě na Evropu 2. Její publikum sahá právě od teenagerů až po rodiče malých dětí, skupinu ve věku 30+. Na jedné straně bude stage Pigyho, kde vystoupí dětské kapely, akrobaté, divadélka. Teenagerům a rodičům, ale i dětem pak na stagi Evropy 2 zahrají třeba Chinaski, Xindl X a Miro Žbirka nebo kapely Slza a Jelen. Celá show pak bude doprovázená světelnými efekty, skvělými akrobatickými vystoupeními, soutěžemi pro děti, kouzlením a bude i cirkus. Přijeďte, bude to stát za to.

 

Zdenka Chocholoušová

Do Lagardère Active ČR přišla před 12 lety ze společnosti Warner Bros, kde byla zodpovědná za mediální podporu filmových novinek. V Lagardère Active ČR se zpočátku věnovala řadě digitálních projektů, jako jsou weby Evropa2.cz, Frekvence1.cz, Koule.cz nebo právě Pigy.cz. Od loňského roku působí v marketingovém úseku, kde má na starosti rozvoj brandu Pigy a všech multimediálních a marketingových aktivit, které se značkou souvisí. „Už nemáte další otázky? Dokázala bych o Pigym mluvit celý den,“ tvrdí s úsměvem a člověk jí to snadno věří. Rovněž se angažuje v projektu Pro Fair Play, který podporuje rovné příležitosti žen a mužů v pracovním i osobním životě a prevenci a pomoc obětem domácího násilí v České republice.

Reklama
MMcite
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
Know
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Peter Menky, Dodo
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)