Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Užitečná aplikace podpoří značku i tržby

Když si Češi pořizují nový telefon, je to v naprosté většině případů chytrý mobil s operačním systémem. Dotykové grafické rozhraní mají i nejlevnější modely a prodeje „hloupých“ tlačítkových telefonů klesají. Naopak roste zájem o mobily s větší obrazovkou a daří se i tabletům, jejichž prodeje letos v Česku nejspíš překonají i zájem o nové notebooky. Vysoký výkon a rychlé připojení k internetu vytvořily trh, na kterém by vaše firma neměla chybět. Investice do aplikací se vrátí v zákaznické podpoře, projeví se na nákupech, známosti značky i využívání služeb. Ale nebude to snadné a nebude to rychle, připomínají experti oslovení MAM.

Média, hry, ale i pojišťovny

K aplikacím mají logicky nejblíž média a herní průmysl. Ale vyvíjet si je nechávají třeba i pojišťovny nebo výrobci oken. Někdy jednorázově jako součást širší kampaně, někdy s cílem zvýšit komfort svým klientům.

Průkopníkem mediálních aplikací u nás byla veřejnoprávní Česká televize. Aktivně teď využívá čtyři: zpravodajskou ČT24, ČT sport, archiv pořadů iVysílání a nejnovější přírůstek iReportér, přes který mohou diváci posílat svá videa a náměty na reportáže. „Na platformě Android je nejúspěšnější aplikace iVysílání, která zaznamenala 833 tisíc stažení, následovaná ČT sport se 674 tisíci stažení. Na platformě iOS vede ČT sport se 151 tisíci stažení,“ říká mluvčí televize Alžběta Plívová. Desetitisíce až statisíce stažení hlásí i jiné české mediální domy. Vydavatelství Czech News Center nabízí ke svým produktům 15 aplikací a počet jejich stažení přesáhl půl milionu. Podobně je na tom Prima, jejíž videoarchiv má na kontě 567 tisíc instalací na zařízeních od Applu i těch se systémem Android.

Reklama
MMcite

Vysoký počet stažení ale ještě nemusí znamenat vysokou spokojenost uživatelů. Přesvědčila se o tom Česká pojišťovna se svou klientskou aplikací. Cílem bylo nabídnout rychlý a snadný přístup ke službám i produktům. Aplikace vznikla před pěti lety a ještě během prvního roku existence posbírala různá ocenění, včetně prvního místa ve své kategorii v soutěžích Mobilní aplikace roku nebo Internet Effectiveness Awards. Uživatelské ohlasy na produkt, který si nainstalovalo přes 120 tisíc klientů, jsou ale kruté: „Aplikaci měli brzo, ale spíš myslím, že ji neměli vůbec vydávat,“ zní jeden z příspěvků v katalogu aplikací pro zařízení od Applu. Nespokojenost naznačují i reakce uživatelů se systémem Android. Vytýkají jí pomalost, nespolehlivé přihlašování, nebo dokonce nedostupnost jednotlivých služeb. Pojišťovna na výtky zpravidla reaguje ujištěním, že se na opravách pracuje, a průběžně vydává aktualizace.

Servis pro zákazníky

Zrovna spokojenost zákazníků je jedním z důležitých faktorů, který by měla dobrá aplikace podchytit. „Mobilní aplikace mohou být využity jako skvělý marketingový nástroj. Hodí se například pro komunikaci se zákazníky, jako nástroj pro poskytování zákaznické podpory nebo třeba jako další prodejní kanál,“ argumentuje Tomáš Čermák z vývojářské společnosti eMan. „Chytré propojení mobilních technologií a marketingu může přinášet dosud zcela netušené možnosti,“ dodává s poukazem na to, že rozvoj mobilních aplikací umožnil vznik celých nových odvětví, třeba alternativních dopravců Uber a Liftago.

Mezi klienty eMana patří nadnárodní korporace i fyzické osoby ze všech možných podnikatelských odvětví. Čermák namátkou zmiňuje pojišťovnictví, telekomunikace, energetiku, průmyslové podniky i maloobchod. Ne vždycky je přitom hlavním přínosem vydělávání peněz: „Hodně populární je aplikace Horská služba, která na českých horách přispěla k záchraně už několika životů,“ připomíná Čermák.

S tím, že možnosti mobilních aplikací jsou široké, souhlasí i Jan Husták z další vývojářské firmy STRV. „Pracujeme převážně pro klienty z řad start-upů, které jsou však svým zaměřením velmi různé: od sociálních sítí pro seznamování až po ovládání chytrého osvěžovače vzduchu. Jedno mají ale vždy společné, přinášejí uživateli dlouhodobou hodnotu, tedy důvody, aby aplikaci používal opakovaně,“ zdůrazňuje Husták klíčovou vlastnost nejúspěšnějších aplikací. Řada zadavatelů se totiž potýká s tím, že si uživatelé aplikaci stáhnou a nainstalují, ale po prvním spuštění na ni zapomenou, nebo ji dokonce rovnou úplně vymažou, protože nesplnila jejich očekávání. „Nelze vyvinout aplikaci a dále se o ni nestarat. Aplikace potřebuje kontinuální vývoj a také marketing, aby ji uživatelé stahovali a aktivně využívali,“ varuje Husták. I marketingový nástroj zkrátka sám potřebuje marketing. Aplikací jsou miliony a kapacita zařízení není neomezená.

 

Miliony žen po celém světě si stáhly mobilního vizážistu. Interaktivní zrcadlo kombinuje nákupy a zábavu. Spojení produktů s užitečnými radami je pro marketingové aplikace nejlepší cesta. Zdroj: L’Oréal

Poradíme, protože jsme nejlepší

Nejužitečnější jsou aplikace, které pomáhají uživatelům řešit nějaký problém a poskytují jim rady. Samozřejmě ve spojení se značkou firmy nebo produktu. Počet instalací nemusí být vysoký, pokud jde o relativně úzký segment na trhu. Rozhodují až konverze uživatelů v zákazníky.

Firma Velux takto svou novou aplikací Luxmetr cílí na uživatele, kteří si pořizují nové bydlení a chtějí v něm mít dostatek denního světla. „Jednoduchá aplikace prostřednictvím přední kamery smartphonu orientačně změří množství světla v interiéru a upozorní, zda je, nebo není hodnota optimální pro danou místnost,“ vysvětluje PR manažer Veluxu Zdeněk Okáč. Tam, kde je málo světla, pak program doporučí přidat třeba střešní okno a světlovod. „Díky viditelnému brandu a tipům naší společnosti, které aplikaci provázejí, se zákazníka snažíme oslovit už ve fázi hrubé stavby, demonstrovat tak svou mnohaletou zkušenost v tomto oboru a být zákazníkovi od začátku relevantním poradcem,“ dodává Okáč. Na aplikaci dosud Velux upozorňoval hlavně montážní firmy a projektanty při školení. Koncovým uživatelům ji teprve představí, ale volně si ji mohou stáhnout už teď.

Ve světě je za příklad užitečné firemní aplikace dáván makeupový poradce od společnosti L’Oréal. Uživatelky jednoduše použijí objektiv telefonu jako kosmetické zrcadlo a virtuálně si na své pleti zkoušejí různé rtěnky, líčidla nebo řasenky. Firma nechala aplikaci Makeup Genius přeložit do 29 světových jazyků, češtinu nevyjímaje. Samotná aplikace je zdarma, ale pochopitelně vede uživatelky k tomu, aby si vybranou kosmetiku rovnou objednaly v e-shopu. Anebo se alespoň pochlubily kamarádkám na Facebooku se svou novou vizáží.

Firma Sociomantic spočítala, že nákupy přes aplikace se rozhodně vyplatí. „Podle našich měření zajišťují aplikace až o 70 procent vyšší počet konverzí na základě impresí než mobilní weby a generují až o 50 procent více nákupů než mobilní verze webů,“ řekla MAM marketingová manažerka Beata Banaś. Pokud tedy uživatele nenaštvete a nebudete mu komplikovat používání aplikace, dost pravděpodobně ho přesvědčíte, aby si přes ni něco koupil. Ostatně i mnoho her „zdarma“ vydělává na mikronákupech, které jsou díky propojení operačního systému s platební kartou uživatele velmi jednoduché. Jak občas poznávají rodiče na výpisech z účtů, někdy až příliš snadné i pro děti.

Zjednodušení chodu firmy

Aplikace nemusí být vždy určené jen pro masového spotřebitele. Využití mají i v B2B marketingu nebo pro interní použití ve firmách, kde chytají druhý dech i operační systémy, kterým se jinak na mobilním trhu už moc nedaří. „Je to dané tím, že tyto firmy mají zavedenou IT infrastrukturu. A pokud celá firma kompletně jede například na technologiích Microsoftu, chce i mobilní řešení provozovat pokud možno na stejné platformě,“ podotýká Tomáš Čermák z eManu. Mobily s Windows přitom běžné české spotřebitele tolik neoslovily, v prodejích dominují telefony na platformě Android (především od Samsungu) a zařízení od Applu.

„Hodně se nyní soustřeďujeme na rozsáhlá mobilní řešení pro podporu obchodu a vnitrofiremních procesů,“ vysvětluje Čermák. Za příklad dává společnost Bohemia Energy. „Nové smlouvy její obchodníci uzavírají už výhradně pomocí tabletů. Jejich zavedení v rámci akvizice nových zákazníků přineslo řadu benefitů: výrazné zrychlení procesů spojených s uzavřením smlouvy, snížení nákladů na back office, úsporu nákladů na tisk papírových formulářů, snížení chybovosti nebo možnost kontroly fungování sítě obchodních zástupců. Celková návratnost projektu navíc byla výrazně kratší, než se předpokládalo,“ dodává zástupce eManu.

Luxmetr pomáhá lidem, kteří si staví nový dům, s měřením správné intenzity osvětlení v místnostech. I když je měření závislé na kvalitě fotoaparátu v telefonu, projektanti si prý užitečnost aplikace pochvalují. Zdroj: Velux

Chytré televize a HbbTV fungují

Některé firmy nechtějí podceňovat žádnou platformu, a investují proto do vývoje pro všechny možné systémy – a nejen mobilní. Do hledáčku mediálních společností se dostaly možnosti chytrých televizorů, u nichž se nabízí přirozené napojení na internetové videoarchivy televizních stanic.

Tento přístup razí třeba televize Nova. „Aplikace se snažíme nabídnout na co nejširším spektru platforem. Například aplikace Voyo je dostupná na PC pro operační systémy Windows, Mac a Linux, pro majitele mobilních telefonů nebo tabletů se systémy Android, Windows nebo iOS a pracuje také se Smart TV značek Samsung, Panasonic, LG, Philips, Toshiba, Sony a české značky GoGen. Aplikace TN.cz a SuperStar jsou přizpůsobené pro uživatele iOS a Android,“ vypočítává dlouhý seznam Petr Horák, ředitel sekce nových projektů skupiny Nova.

Opravdu ale někdo používá aplikace na chytrých televizorech? Příklad videoarchivu Voyo ukazuje, že ano. Přehrání ze smart TV tvoří podle Horáka 38 procent přístupů na Voyo ve srovnání se 16 procenty z tabletů a telefonů. Televize Prima konkrétní čísla za svůj videoarchiv neposkytla, podle ředitele nových médií Daniela Grunta ale má aplikace Prima Play na mobilech a tabletech řádově desítky tisíc aktivních uživatelů denně. Také ona se navíc rozšíří mimo svět „jablíčkářů“ a „androidů“, v nejbližších dnech má být dostupná pro Windows Phone 8 a mobilní verzi Windows 10.

Česká televize si pochvaluje i přístupy k videoarchivu iVysílání přes aplikaci na hybridních televizorech (HbbTV). Podle mluvčí Alžběty Plívové eviduje téměř 700 tisíc spuštění měsíčně, přitom loni ve stejném období to bylo 428 tisíc. Daří se dokonce i modernější verzi klasického teletextu, která od poloviny ledna do poloviny února zaznamenala 155 tisíc přístupů. To je srovnatelné s přístupy do archivu odvysílaných pořadů ČT Déčko.

Vstup do chytrých televizorů zvažuje i vydavatelství Czech News Center, které by na nich mohlo nabízet přenosy z fotbalové Synot ligy. Fanoušci si oblíbili už současnou aplikaci iSport Synot liga pro tablety a mobily, přes kterou sleduje přímé přenosy utkání čtvrtina všech uživatelů. Aplikace pro vlastní videoobsah už ohlásil i vydavatel MAM, mediální dům Economia. Ten nabídne rozhovory DVTV, ale i další pořady.

Kvízy, SuperStar a zprávy

Aplikace českých mediálních domů se dají rozdělit v zásadě do tří kategorií: video, zprávy a zábava. Televize Nova vypichuje zejména úspěch krátkodobé aplikace SuperStar, vyvinuté speciálně pro podporu posledního ročníku pěvecké reality show. Eviduje u ní víc než 100 tisíc stažení, což je stejně, jako má zpravodajská aplikace TN.cz.

Na konkurenční Primě se osvědčily zábavné testy. „V loňském roce jsme vyvinuli zábavnou herní aplikaci Prima Kvízy, která vznikla ve spolupráci se společností Geewa. Její princip je jednoduchý – lidé si mohou poměřit své znalosti se svými přáteli nebo se známými osobnostmi televize Prima na více než 50 tisících otázek,“ popisuje Grunt. „Dosáhla vynikajících výsledků už po třech měsících od uvedení na trh. Dokonce se držela několik týdnů na předních místech v žebříčku Google Play a na páté pozici jako nejlepší hra na iOS,“ dodává šéf nových médií. Hraním kvízů stráví uživatelé průměrně 20 minut denně. Někteří rekordmani ale podle Grunta dokázali v aplikaci trávit až šest hodin denně. Prima do ní brzy přidá nové hry.

Také Česká televize chystá nové verze svých aplikací. „Aplikace postupně inovujeme, první z nich bude ČT24, dále ČT sport a nakonec iVysílání. ČT24 se dostala do závěrečné fáze a je před dokončením. U všech aplikací plánujeme zlepšit i možnosti měření,“ odpovídá za veřejnoprávní médium mluvčí Alžběta Plívová.

Televize Prima zabodovala svými kvízy. Udrží diváky v aplikaci a propagují různé pořady přes jejich známé tváře. Šéf nových médií Daniel Grunt může být spokojen. Zdroj: Martin svozílek

Budoucnost s Apple TV?

Některé platformy na svůj úspěch v Česku i ve světě ještě čekají. Logo s nakousnutým jablkem z různých důvodů neznamená automaticky úspěch. Příkladem je Apple TV. „Celosvětově má zatím relativně málo uživatelů, ale v Americe je to přesně naopak, tam je velmi populární,“ říká Jan Husták z vývojářské firmy STRV. „Zatím jsme dělali jen několik aplikací a zájem o ně mají především firmy, které už teď mají mobilní aplikace s vysokými počty uživatelů,“ dodává. Jednou z prvních českých mediálních aplikací, kterou si majitelé Apple TV mohou vychutnat, je videoarchiv DVTV Daniely Drtinové a Martina Veselovského. Jednoduchá aplikace existuje od ledna a je zdarma.

Na restart čekají i chytré brýle od Googlu, na které už se těšili i čeští programátoři. Brýle se ale zatím nedostaly z fáze prototypu. „Měli jsme před třemi lety radost z další nové technologie, pro kterou je možné vymýšlet a vyvíjet aplikace. Jestli se brýle nakonec začnou prodávat a jestli se pak na trhu prosadí, dnes asi nikdo neví. Ale nevadí. Jsou tu chytré hodinky, nejrůznější náramky, brýle pro virtuální realitu (např. Oculus Rift) a vše spojující internet věcí,“ podotýká Tomáš Čermák z eManu. „Snažíme se testovat vše, co se na trhu objeví a může být potenciálně zajímavé pro naše zákazníky. To, že dojde i na řadu slepých uliček, je prostě součástí hry,“ uzavírá smířlivě.

Jak se daří mobilům a tabletům na českém trhu

Nejprodávanějšími značkami mobilních telefonů v Česku jsou podle údajů firmy Gartner výrobky společností Samsung, Apple a Alcatel. Na čtvrtém místě je Microsoft. Za celý rok 2014 se v Česku prodalo 3,3 milionu telefonů.

Zájem o tablety se loni v Česku meziročně zpomalil. Podle studie společnosti IDC se tak stalo kvůli pozvolnému nasycení trhu a konkurenci chytrých telefonů s větší obrazovkou (tzv. phabletů). Celkové prodeje IDC odhaduje na 900 tisíc kusů oproti 800 tisícům kusů prodaných notebooků (celý trh s osobními počítači představuje 1,1 milionu kusů). Letos si pravděpodobně poprvé víc lidí koupí tablet než notebook nebo osobní počítač. Stejně jako na mobilech i na tabletech dominuje operační systém Android od Googlu.

Nejprodávanější mobily

Údaje z vybraných internetových obchodů k 18. únoru 2016.

Alza.cz

  1. Samsung Galaxy S4 Mini VE
  2. iPhone 5S 16GB
  3. iPhone 6s 64GB

Mall.cz

  1. Apple iPhone 5S 16GB
  2. Samsung Galaxy Grand Prime VE
  3. Samsung Galaxy Trend 2 Lite

Kasa.cz

  1. Lenovo P70
  2. Nokia 222 D S Black
  3. Lenovo A7000

ElectroWorld.cz

  1. Samsung Galaxy Grand Neo Plus
  2. Samsung Galaxy S3 Neo
  3. Lenovo P70

Datart.cz

  1. Lenovo P70 Dual SIM
  2. Apple iPhone 5S 16GB
  3. Honor 7 Dual SIM

Heureka.cz – nejoblíbenější telefony:

  1. Apple iPhone 5S 16GB
  2. Smartphone Lenovo Vibe X3
  3. Huawei P8 Lite

(Přehled je orientační, pořadí mohou ovlivňovat akční ceny, výprodeje a další faktory.)

Aplikace potřebuje kontinuální vývoj a marketing, aby ji uživatelé stahovali a aktivně využívali. Jan Husták, STRVAplikace nemusíte využít jen pro komunikaci se spotřebiteli, ale také v B2B marketingu a jako podporu obchodníků.

Reklama
ČEZ
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

LiDay 2024
Tomáš Houska, ČOV
bardy_peter

MAM Téma čísla

iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Forum Media_novy-web-otvirak (6)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)