Sun Marketing je jednou z posledních větších výkonnostních agentur na českém trhu, která je stále v rukou původních majitelů. H1.cz si koupila síť WPP, zatímco Publicis kontroval akvizicí B2B Group. Acomware nedávno koupilo vydavatelství Mafra. „My o prodeji určitě neuvažujeme. Nikdy neříkej nikdy, ale stále máme pocit, že můžeme agenturu hodně posunout vpřed sami, takže by prodej vlastně nedával ani finanční smysl,“ vysvětluje šéfka Sun Marketingu Sandra Gligić.
Současná situace jim ale vyhovuje. „Sítě si výkonnostní agentury koupily, aby mohly odbavovat velké a nadnárodní klienty. Menším a středním firmám ale často vadí vliv korporátu a nechtějí akceptovat služby, které vyplývají ze síťové politiky. Sítě nám tak vlastně odklidily z trhu konkurenci,“ říká Gligić. Zároveň ale chápe, proč si výkonnostní agenturu pořídila právě Mafra. „Větší část příjmů Mafry je z digitální reklamy. Takže není špatný nápad koupit agenturu, která roste a on-line marketingu rozumí. Doplnili tím portfolio služeb a budují byznys, který má potenciál.“ Výkonnostní marketing podle Gligić klienti nemohou čekat ani od mediálních agentur, které jsou historicky nastavené tak, že devadesát procent jejich příjmů jde z nadlinkové reklamy.
Sociální sítě už jsou prodejní nástroj
Trendem letošního roku by mělo být video, i když pilířem výkonnostního marketingu je stále Sklik a AdWords. Mnoho klientů má však paradoxně sklon tyto nástroje nadužívat. I účinný remarketing by měl totiž nejdříve budovat brand, aby získal publika, se kterými lze následně pracovat. „Sociální sítě? Ještě před pár lety bych vám řekla, že jako prodejní kanál jen tak fungovat nebudou. A podívejte, dnes jím rozhodně jsou,“ uznává Gligić. RTB se podle ní hodí spíše pro budování značky, protože stále nemá dostatek potřebných možností cílení. Je to ale lepší než oslovovat afinitní weby přímo.
Firmy si už také dávno nevystačí s jednou bannerovou kretivou. „Každé z mnoha zákaznických skupin musíte ukázat vhodnou kreativu podle nákupního cyklu. Jedna říká, všimni si mě, jiná říká, kup si mě,“ prozrazuje Gligić. Jedinou překážkou v rozvoji agentury je podle ní nedostatek lidí, které se snaží vytipovat na univerzitě: „Lidi odjinud zásadně nepřeplácím. To dělají menší agentury, které si je neumí vychovat samy“.
„Počkejte, ještě musím nahodit úsměv,“ řekla úplně samozřejmě Sandra Gligić těsně před tím, než fotograf zmáčkl spoušť. V digitálním světě jde o vzácný druh. Rozumí on-line marketingu a ještě je fotogenická. Foto: Jiří Koťátko