Nedostatek kvalifikovaných odborníků, o kterém delší dobu informují česká média, se začíná projevovat i v oblasti marketingu a PR. „I tento obor je podobný ostatním v trendu meziročního nárůstu v počtu nabídek, ale reakce na ně ukazují klesající tendence,“ vysvětluje Zuzana Lincová z portálu Profesia.cz. Podle jejich dat vzrostl počet nabídek v oblasti marketingu a PR meziročně o 7,5 procenta, počet reakcí na ně klesl o 24 procent.
Ještě větší nárůst volných míst zaznamenal portál Jobs.cz. Jenom v lednu jich měl na stránkách 1100 a meziročně narostly ve čtvrtém kvartálu o 20 procent. Naproti tomu počet reakcí na ně klesl průměrně o třetinu.
Oba portály ale upozorňují, že oblast marketingu ještě pořád patří mezi ty s největším počtem zájemců – společnosti dostanou na jednu zveřejněnou nabídku průměrně dvacet životopisů. Pro porovnání – v oblasti informačních technologií jsou to jenom čtyři reakce.
Na vinně i vyšší nároky
S problémy při náborech mají zkušenosti i marketingové a komunikační agentury. „Nejčastěji zahajujeme výběrová řízení na juniorní pozice acount assistant nebo account specialist, kde zaznamenáváme nižší podíl kvalitních uchazečů již několik let,“ říká HR koordinátor AMI Communications Pavel Novák.
Stejnou zkušenost mají i v pražském Ogilvy, zejména na seniornějších pozicích. Tamní HR ředitelka Miroslava Pohorská je přesvědčená, že za to může celková situace na trhu i rostoucí požadavky nejen na profesní znalosti a dovednosti uchazečů, ale i na jejich osobnostní kvality a zápal pro obor.
Tomáš Dombrovský ze společnosti LMC, která provozuje Jobs.cz, upozorňuje i na ryze technický problém – řada z nabídek je totiž jenom na plné úvazky, které uchazečům často nevyhovují kvůli rodině nebo studiu. „Firmy mezi sebou více soupeří a je těžké sehnat kvalitní lidi. Někdy je lepší mít člověka na částečný úvazek než nemít rok nikoho,“ radí firmám.