Hrát v reklamě by Čechům vůbec nevadilo. Kdyby jim taková nabídka přišla, většinou by na ni kývli. Vyplynulo to z průzkumu, který v rámci ankety o nejlepšího herce v reklamě uspořádala výzkumná agentura STEM/MARK společně s agenturami NMS a Nielsen Admosphere. Výzkum „běží“ na Českém národním panelu, kde každý měsíc hlasuje reprezentativní tisícovka respondentů. V rámci hlasování jsme se ptali nejen na postoj k aktivnímu účinkování v reklamě, ale i na to, které reklamy lidé mají rádi a které jim lezou na nervy víc než jiné.
Kariéra v reklamě láká Pražany
Necelé dvě třetiny české internetové populace si dokážou představit, že by v reklamě účinkovaly. Nabídku by zcela jistě přijala čtvrtina respondentů, dalších 39 procent dotázaných by o nabídce uvažovalo. Pouze pětina oslovených by takovou nabídku zcela určitě odmítla, přičemž častěji takto smýšlí muži a lidé bez maturitního vysvědčení. Ochota účinkovat v reklamě viditelně klesá s věkem respondenta. Zatímco z mladých lidí do 29 let by nabídku určitě přijalo 35 procent, mezi seniory je to už jen 15 procent. Po reklamní kameře také častěji prahnou Pražané.
Čtyři z deseti dotázaných respondentů výzkumu uvedli, že se jim líbí reklamy na mobilní telefony. Tři z deseti oslovených baví reklamy na pivo. Hodně lidí projevilo vstřícnost k reklamám na alkohol. Poněkud překvapivě má 27 procent dotázaných v oblibě reklamy na banky a finanční služby. Muže přirozeně více přitahuje reklama na pivo, auta a elektroniku, ženy naopak častěji preferují reklamy na kosmetiku, potraviny a obchodní řetězce. Seniorům se častěji nelíbí žádná reklama.
Suverénně nejnudnější a nejotravnější přijdou lidem reklamy na pojištění, které se nelíbí téměř polovině respondentů. Následují reklamy na banky, evidentně se tedy nezdají vtipné úplně všem. Nudné jsou často také reklamy energetických společností a farmaceutických firem. Mnoha lidem lezou na nervy reklamy na dámské vložky. Zatímco muže častěji otravují reklamy na léky, kosmetiku a obchodní řetězce, ženy více štve reklama na energie, banky a stavebniny. Pouhým pěti procentům nevadí reklama žádná.
Autor je ředitelem agentury STEM/MARK.
OPRAVA
Ve výsledcích soutěže Nejlepší herec v reklamě za prosinec 2015, otištěných v MAM 5/2016, byla jako Propadák vyhlášena kampaň na Australian Tea Tree Oil. V podkladech si však zařádil šotek. V reklamě neúčinkuje Ivana Benešová, jak bylo mylně uvedeno, ale Veronika Kašáková. Oběma dámám se za záměnu jmen omlouváme.